×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تقویت خط تولید گیاهان دارویی در اردبیل

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مهران اوچی اردبیلی در جلسه شورای داوری مرکز نوآوری و شتاب دهی جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: ایجاد مزرعه گیاهان دارویی با هدف تغییر الگوی کشت در سال ۱۳۸۸ توسط جهاد دانشگاهی راه‌ اندازی شد و در ادامه با راه‌ اندازی آزمایشگاه‌ های کشت بافت و تحقیقات کشاورزی به راه‌ اندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی منجر شد که هم‌ اکنون ۱۹ واحد فناور در آن مستقر و از حمایت‌ های آن برخوردار هستند.

او گفت: این مرکز بر اساس تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت ورزش و جوانان با هدف هدایت و تجاری‌ سازی ایده‌های جوانان با موضوع گیاهان دارویی و گردشگری ایجاد شده است.

اوچی اردبیلی افزود: این مرکز امکان ارائه نظر و پیشنهاد در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی استان اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود را برای جوانان فراهم کرده و تلاش دارد با هدایت و حمایت از آنان زمینه عملیاتی شدن‌ طرح‌ها را فراهم ‌کند.

وی گیاهان دارویی را یکی از پتانسیل‌های استان برای توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری دانست و گفت: جلب مشارکت روستاییان و شبکه‌ سازی فعالان این عرصه به توسعه بخش کشت، تولید و فرآوری این گیاهان و همچنین حفظ و صیانت از منابع طبیعی می‌انجامد.

وی مکانیزه نبودن و انجام بیشتر امور به صورت دستی را عامل اصلی هزینه‌ های زیاد کشت و تولید گیاهان دارویی و عدم شناخت بازار، نبود بذر و نهال‌ مورد نیاز، آلودگی محصولات به سموم شیمیایی و عدم توجه به صنایع تبدیلی از مشکلات موجود در این عرصه ذکر کرد.

وی با بیان اینکه ماهیت فعالیت جهاد دانشگاهی، دانشجویی است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی به عنوان پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه، قشر جوان تحصیل‌کرده را برای نقش‌ آفرینی در پیشبرد اهداف جامعه راهنمایی می‌کند.

او با ارائه گزارشی از روند آغاز به کار مرکز نوآوری و شتاب‌ دهی استان اردبیل افزود: این مرکز فضای مناسبی برای تبیین ایده‌ها و بهره‌مندی از مشاوره‌ صاحبان امر فراهم کرده است که جوانان می‌توانند از امکانات ایجاد شده در این مرکز بهره‌مند شوند.

تاکنون ۴۳۰ گونه گیاهان دارویی در استان اردبیل شناسایی شده است.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان اردبیل به ویژه اراضی مستعد خلخال، گیوی، مشگین‌شهر و نمین مناسب برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی است.

چند سال پیش کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان اردبیل راه‌اندازی و ۱۲۸ گونه گیاه دارویی اعم از بومی، غیربومی، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف در این کلکسیون جمع‌آوری و کشت شد.

گونه‌های کشت شده شامل ۹۰ جنس و ۳۵ تیره شامل خانواده نعناعیان، چتریان و کاسنیان و بیشتر علفی، یک ساله، چند ساله و دائمی بوده و در نظر است در سال آینده انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.

از عمده‌ ترین انواع گیاهان دارویی در استان اردبیل بابونه است که به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر به صورت خودرو در مزارع، دشت‌ها، باغ‌ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می‌روید.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.