×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عطاری ها مجاز به تجویز دارو در حوزه گیاهان دارویی نیستند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، رامین نسیمی دوست عصر پنجشنبه در نشست با فعالان حوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از مناطق مستعد کشت و فرآوری گیاهان دارویی است که چهره‌های شاخصی در این حوزه فعالیت گسترده ای را در این بخش انجام می‌دهند.

وی با قدردانی از تولیدکنندگان و محققان حوزه گیاهان دارویی تصریح کرد: حتی در این بخش ما شاهد انتشار کتاب‌های ارزشمندی با محوریت علاج بخشی گیاهان دارویی و معجزات در این زمینه هستیم و قرار است به زودی دایره المعارف گیاهان دارویی استان اردبیل نیز تهیه و ارائه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از شناسایی ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی در استان با تنوع و خواص بی نظیر خبر داد و گفت: آنچه که در این استان مغفول مانده صنعت فرآوری گیاهان دارویی است که باید به شکل درست و اصولی منطبق بر استانداردها راه اندازی شود.

نسیمی دوست به خام فروشی این محصولات به عنوان یک آسیب جدی اشاره کرد و افزود: به جای خام فروشی بهتر است صنایع فرآوری این محصولات با تنوع خاص راه اندازی شده تا در بسته بندی مناسب شاهد عرضه گیاهان دارویی به مخاطبان باشیم.

وی فعالیت عطاری‌های متعدد را در شهرهای استان یادآور شد و خاطرنشان کرد: این عطاری‌ها مجوز فروش گیاهان دارویی را به صورت تکی بر عهده دارند و به هیچ وجه عطاری‌ها حق تجویز دارو و یا ارائه مشاوره را در این حوزه ندارند.

نسیمی دوست در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: این عطاری‌ها در صورت ارائه مشاوره باید کارشناسان متخصص و مجربی را به کارگیری کرده و زمینه ارائه مشاوره‌های درست و دقیق را فراهم کنند.

وی بیان کرد: قطعاً مصرف گیاهان دارویی به تناسب تجویز پزشکان و صلاحدید آنها در درمان بیماری‌ها مؤثر خواهد بود اما مصرف گیاهان دارویی همچون داروهای شیمیایی باید با مجوز پزشک بوده و خارج از آن به هیچ وجه مصرف خودسرانه ای انجام نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: فعالان این عرصه سعی می‌کنند تا با کشت متنوع گیاهان دارویی به عنوان الگوی کشت مناسب و جایگزین برای سایر محصولات می‌توانند زمینه ساز تولید ثروت در استان باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.