×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درمان کمردرد از دیدگاه طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مامک هاشمی‌حبیب‌ آبادی اظهار کرد: درمان کمردردهای اختصاصی، حمایتی و تسکینی است که انواع مسکن های خوراکی و موضعی و اقداماتی مثل فیزیوتراپی در آن مؤثر است و اقداماتی چون ماساژها، روغن مالی ها و بادکش می تواند در قالب طب سنتی انجام شود.

هاشمی‌حبیب‌آبادی به روغن تراپی در درمان کمردردهای اختصاصی اشاره کرد و افزود: در انتخاب روغن باید به مزاج بیمار، سن و فصل توجه شود، معمولاً بیماری های مزمن جزء بیماری های سرد طبقه بندی می شوند و باید توجه داشته باشیم که چه روغنی و با چه درجه گرمی را انتخاب کنیم به طوریکه از روغن هایی مثل بابونه، شوید، اسپند، سیاه دانه و سیر براساس درجه سردی می توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه روغن شترمرغ نرم کنندگی زیادی دارد به ویژه برای افرادی که محدودیت حرکت و خشکی مفصل دارند، می تواند مفید واقع شود، خاطرنشان کرد: این نوع روغن بیشترین کاربردش برای رفع خشکی های پوستی در حد ترک و پینه های کف پا است و می تواند برای دردهای مفصلی هم مؤثر واقع شود اما در مجموع یک ضددرد قوی و مؤثر محسوب نمی شود.

این دکتری متخصص طب سنتی یادآور شد: به صورت کلی هر بیماری در طب سنتی باید بررسی کلی شده و علل زمینه ای اش برطرف شود. درست است که ما در طب سنتی اقدامات تسکینی مثل ماساژ و روغن تراپی برای کاهش درد بیمار داریم اما اگر علت زمینه ای ایجاد کننده بیماری رفع نشود بیماری بعد از مدتی برمی گردد، حتی کسانی هستند که بیرون زدگی دیسک مهره ای داشته و جراحی می کنند و چندین سال بعد دیسک های دیگری موجب بیرون زدگی می شود که باید گفت علت زمینه ای رفع نشده است.

وی ادامه داد: بیماری که برای مشکل کمردرد به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه می‌کند نباید توقع درمان فقط محدود بر تسکین درد را داشته باشد بلکه باید درمانش را به صورت کامل پیگیری کند که مشکل زمینه ای اش را حل کند به طوریکه پایه بسیاری از بیماری ها می تواند مشکلات گوارشی باشد به ویژه وضعیت دفع یعنی حتی مشکلاتی که در معده است، باید رفع شود.

هاشمی‌حبیب‌ آبادی در ادامه گفت: اگر بیمار عادات غلطی در تغذیه و سبک زندگی اش دارد، باید اصلاح شود بنابراین بیماری که کمردرد دارد و می خواهد از طب سنتی ایرانی استفاده کند باید شرح حال درست بدهد و دستور اصلاح سبک درست زندگی که به آنها داده می شود را کامل رعایت کند.

وی هشدار داد: افراد به شکسته بندهایی که به صورت تجربی ادعا می کنند دیسک و مهره را جا می اندازیم به هیچ وجه اعتماد نکنند و خودشان را دست این افراد نسپارند بلکه می تواند ماساژهایی که در طب سنتی بسیار ملایم است، با دست و روغن تراپی روی عضلات انجام داد و هیچ اقدام خطرناکی روی مفاصل انجام نشده است.

این دکتری متخصص طب سنتی مطرح کرد: یکسری علائم در کمردردها داریم که به آن پرچم قرمز گفته می شود و نشان می دهد که بیمار باید هرچه سریع تر به جراح مغز و اعصاب مراجعه کند و به صورت فوری جراحیش را انجام دهد وگرنه اعصابش آسیبی می بیند که بعداً قابل اصلاح و ترمیم نیست، مهمترین علائم آن است که بیمار به صورت ناگهانی بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع پیدا کند و یا دچار افتادگی پا و یا فلج پا شود به صورتی که اصلاً نتواند پایش را تکان دهد و بالا بیاورد و یا اینکه از سطحی به پایین کمرش دچار بی حسی کامل شود، در این مواقع فرد نباید فیزیوتراپی کرده یا به طب سنتی مراجعه کند بلکه باید به سرعت به اورژانس های جراحی اعصاب مراجعه کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.