×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۹۰۰ تن گل محمدی در لرستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، یوسف آروان در اولین جشنواره زنجیره تولید گل محمدی در لرستان که به‌صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص اهمیت کشت گل محمدی و ضرورت فرآوری گل محمدی در استان اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در استان و لزوم تغییر الگوی کشت و همچنین با توجه به سیاست سازمان مبنی بر عدم کشت محصولات آب دوست ضرورت دارد که کشت‌ های جایگزین به کشاورزان توصیه شود.

وی تصریح کرد: یکی از کشت‌هایی که از لحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات آب‌ دوست است کشت گل محمدی بوده، گل محمدی گیاهی کم آب‌ بر و مقاوم به خشکی و قابل کشت در همه مناطق استان به‌خصوص مناطق سردسیر و کوهستانی و همچنین قابل کشت در اراضی شیب‌دار و کم بازده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان خاطرنشان کرد: با همکاری و حمایت‌های معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکنون حدود ۸۵۰ هکتار گل محمدی در استان کشت شده است و سالیانه حدود ۹۰۰ تن گل محمدی از گلستان‌های استان تولید می‌شود.

آروان اضافه کرد: به دلیل عدم وجود کارخانجات و کارگاه‌های فرآوری بخش زیادی از گل محمدی تولیدی استان به خارج از استان منتقل می‌شود و لذا ضرورت دارد که کارگاه‌ها و کارخانجات گلاب‌گیری و اسانس گیری در استان راه‌اندازی و فعال شوند در این صورت ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزان حداقل دو برابر خواهد شد.

وی بیان کرد: ترویج استان و شهرستان‌ها آمادگی دارند به‌منظور آشنایی کشاورزان با فرآوری گل محمدی و تولید گلاب و اسانس کلاس‌ های آموزشی برگزار نمایند و این جشنواره نیز در همین راستا برای ترویج زنجیره ارزش گل محمدی در استان برگزار شد.

گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز در این وبینار گفت: در شهرستان ۱۲۰ هکتار به کشت انواع گونه‌های گیاهی اختصاص یافته است که از این مقدار ٣٠ هکتار گل‌محمدی کشت شده است و سالانه ۹۰ گل محمدی برداشت می‌شود.

وی توسعه کشت گل محمدی در شهرستان بروجرد برای سال جاری را ۷۰ هکتار اعلام کرد.

صید احمد مرادی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در امر فرآوری گیاهان دارویی بخصوص گل محمدی دعوت به عمل آورد و گفت: تاکنون ۱۲ فقره مجوز فرآوری با ظرفیت ۴۰۰۰ تن در لرستان صادر شده که سه واحد از آن‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد هستند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.