×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پرداخت تسهیلات برای توسعه گیاهان دارویی در خوزستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان با دارا بودن ۴ اقلیم مختلف آب و هوایی دارای بیش از ۵۰ گونه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از ۳۰ گونه مهم قابل کشت و توسعه می‌باشد گفت: در سال ۹۹ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان یک هزار و ۷۰۰ هکتار و میزان تولید ۲۸ هزار تن بوده که نسبت به سال پیش از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

خدارحم امیری زاده گونه‌های مهم گیاهان دارویی در استان را نعنا فلفلی، آلوئه ورا، شیرین بیان، رزماری، به لیمو، مرزه خوزستانی، گل گاوزبان، بومادران و … عنوان و تصریح کرد: استان خوزستان پس از استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان جایگاه سوم را در تولید گیاهان دارویی کشور دارد.

وی حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی را شامل پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، تأمین بذر و نشاء مورد نیاز، تسهیلات و کشت‌های قراردادی دانست و اضافه کرد: طبق برنامه سه ساله که در جهت توسعه گیاهان دارویی برنامه ریزی شده توسعه گیاهان دارویی یک ساله و یک ساله‌های زراعی، گیاهان دارویی چندساله توسعه یافته، گیاهان دارویی چندساله در حال توسعه و گیاهان دارویی مورد هدف در اراضی شیب دار و منابع طبیعی پیش بینی شده با توجه به تنوع آب و هوایی و تنوع گیاهان دارویی موجود و نیاز بازار، الگوی کاشت مشخص شده و طرح بر مبنای سطح کشت سالیانه و هزینه‌های اجرا و کاشت گیاهان دارویی هر پروژه، اعتبار مورد نیاز برآورد گردیده است.

امیری زاده با بیان اینکه ۳ هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم در زمینه تولید گیاهان دارویی مشغول فعالیت هستند و بیش از ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در این زمینه فعالیت دارند اظهار داشت: در مناطق ۹ گانه ۴۸ واحد صنایع فرآوری و خشک کنی پیش بینی شده است.

وی به تسهیلات ۴ درصد که از اردیبهشت ماه سال جاری برای نخستین بار به تولیدکنندگان ارائه می‌شود نیز اشاره نمود و گفت: متقاضیان کشت گیاهان دارویی برای دریافت تسهیلات می‌توانند به سامانه سیتا مراجعه و فوراٌ تسهیلات دریافت نمایند.

امیری زاده ادامه داد: تسهیلات صنایع فرآوری از ۴ درصد تا ۱۴ درصد در نظر گرفته شده که شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه با اولویت از تسهیلات ۴ درصد برخوردار می‌شوند.

وی اظهار داشت: دزفول، باغملک، ایذه، اندیمشک، شوش، حمیدیه، کارون و شوتر از جمله شهر‌هایی می‌باشند که درآن کشت گیاهان دارویی صورت می‌گیرد.

امیری زاده در پایان اضافه کرد: کشت چای ترش در سال‌های اخیر در شهرستان‌های استان ترویج یافته به طوریکه کشت این گیاه دارویی امسال با استقبال متقاضیان در شهرستان‌های کارون، حمیدیه، اهواز، رامهرمز، آبادان، شادگان و خرمشهر روبرو شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.