×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احتمال درمان سرطان تخمدان با گیاه دارویی “گندواش”

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بررسی جدید پژوهشگران “مرکز سرطان دانشگاه کنتاکی مارکی”(University of Kentucky Markey Cancer) آمریکا نشان می‌دهد که گیاه موسوم به “گندواش” (Artemisia annua) که به خاطر ترکیبات ضد مالاریای موجود در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای درمان سرطان تخمدان نیز امیدوارکننده است.

این پژوهش نشان می‌دهد که “Artesunate”، دارویی که با استفاده از گندواش ساخته می‌شود، سلول‌های سرطانی تخمدان را در چندین مدل پیش‌ بالینی سرطان تخمدان از بین برده است.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که ۲/۳ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال ۲۰۲۱، در اثر ابتلا به سرطان تخمدان بوده‌اند. روش استاندارد درمان برای سرطان پیشرفته تخمدان که از سال ۲۰۰۳ تغییر نکرده، استفاده از دو عامل شیمی‌ درمانی است؛ “کربوپلاتین”(Carboplatin) و “پاکلی‌تاکسل”(Paclitaxel).

پژوهشگران در این پروژه دریافتند که Artesunate، هم به تنهایی و هم در ترکیب با کربوپلاتین و پاکلی‌تاکسل، فعالیت ضد سرطانی دارد و می‌تواند از پیشرفت بالینی این راهبرد حمایت کند.

“جیل کولسار”(Jill Kolesar)، از پژوهشگران این پروژه گفت: Artesunate، از نظر سنتی به عنوان یک داروی ضد مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما شواهد موجود، فعالیت ضد سرطانی آن را نشان می‌دهد. این شواهد، از ورود آن به مراحل بالینی پشتیبانی می‌کنند و ما امیدواریم که پیامدهای مثبتی برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان داشته باشند.

کنتاکی در حال حاضر تنها ایالتی است که مقدار قابل توجهی از گیاه گندواش در آن رشد می‌کند. روند رشد این گیاه مانند توتون و تنباکو است و شاید بتواند محصولی برای تامین درآمد کشاورزان این منطقه باشد.

 

Artemisia annua گندواش درمنه یکساله

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.