×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید سرکه گل محمدی توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: انجام پژوهش‌ های کاربردی روی گیاه ارزشمند گل محمدی توسط محققین گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از جمله مهم‌ترین اهداف کاشت آن در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بوده که می‌توان به تولید سرکه گل محمدی به عنوان یکی از نتایج این تحقیقات اشاره کرد.

دکتر مهدی ابراهیمی،گفت: کاشت گل محمدی به عنوان یکی از گیاهان استراتژیک استان در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۹۸ آغاز شده و پیش بینی می‌شود برداشت گل از درختچه‌های یک ساله این گیاه تا اواسط اردیبهشت‌ ماه ادامه یابد.

وی افزود: کاشت گل محمدی به عنوان یکی از گیاهان استراتژیک در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان در سال ۱۳۹۸ آغاز شد که در پاییز سال گذشته بیش از ۷۰۰۰ قلمه از بوته‌های یک ساله آن تکثیر شد که با کاشت این قلمه‌ها در سال جاری، سطح زیر کشت آن به بیش از یک هکتار افزایش خواهد یافت.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: با شروع گلدهی بوته‌های سال گذشته از اواسط فروردین‌ ماه، عملیات جمع‌ آوری و خشک کردن گل و غنچه گل محمدی آغاز شده که پیش‌بینی می شود تا اواسط اردیبهشت‌ ماه نیز ادامه یابد.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: گل محمدی با نام علمی Rosa Damascena یکی از انواع بسیار معطر گل رز است که به صورت گل تازه، گل خشک، غنچه خشک، گلاب و اسانس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به استفاده از اسانس گل محمدی در صنایع آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی، بیان کرد: میزان اسانس گل محمدی با توجه به واریته آن ممکن است بین ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۳ درصد متفاوت باشد؛ سیترانلول، ژرانیول، اوژنول، سیترال، نرول و فارنزول، از جمله مهم‌ترین اجزاء تشکیل دهنده اسانس گل محمدی است.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای تولیدکننده گل محمدی در جهان است و برخی از محققین ایران را منشا اولیه این گیاه می‌دانند، ادامه داد: خشکسالی‌ های اخیر در خراسان جنوبی و محدودیت منابع آبی از یک طرف و مقاومت گل محمدی به کم آبی آن را به گیاهی مناسب برای اقلیم استان و یکی از گزینه‌های جایگزین برای گیاهان با نیاز آبی بالا تبدیل کرده است.

ابراهیمی اظهار کرد: علاوه شرایط آب و هوایی جنوب خراسان برای تجمع حداکثر اسانس در زمان گلدهی آن در اردیبهشت ماه نیز از دیگر مزایای کاشت گل محمدی در خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی تنها حدود یک درصد از کل تولید گل محمدی در کشور را به خود اختصاص داده که می‌تواند در سال‌های آتی افزایش یابد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.