×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سرکه گل محمدی؛ تسکین دهنده سیستم عصبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، جلال الدین صادقی گفت: امروز یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تولید فراورده و افزایش ارزش افزوده از محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه هدایت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا از نیازهای حال حاضر بخش کشاورزی است، افزود: گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز است که مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی و تنش های محیطی دارد و در اکثر شهر های ایران به خوبی رشد می‌کند .

رئیس جهاددانشگاهی استان عنوان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت فوق العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد، در سال۱۳۹۹ حدود ۳۶۵ تُن گل محمدی از مزارع استان خراسان جنوبی برداشت شده است، محصولات حاصل از گل محمدی، عمدتا گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

صادقی اظهار کرد: به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان جنوبی اغلب گل‌ها را خشک نموده و بعد به فروش می‌رسانند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: سرکه گل محمدی به عنوان تسکین دهنده سیستم عصبی استفاده می‌شود و می تواند اعصاب را آرام و افسردگی را نیز برطرف کند. مرطوب کننده پوست است و از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند و باعث کاهش لکه های پوستی و کاهش التهاب می شود. موها را نرم و از ریزش آن جلوگیری می کند.

ساره حسینی، افزود: سرکه یک طعم‌دهنده سنتی تخمیر شده است که بیش از ۵ هزار سال است در بیشتر کشورهای آسیایی و اروپایی به عنوان یک محصول تجاری تولید و فروخته می‌شود و از متداول‌ترین و محبوب‌ترین فراورده‌هایی است که در رژیم غذایی انسان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: سرکه فراورده‌ای است که دارای حداقل ۴ درصد اسید استیک باشد این محصول به عنوان ماده نگهدارنده، طعم دهنده و در برخی از کشورها به عنوان نوشیدنی مصرف می‌شود.

حسینی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده‌اند که سرکه دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی و آنتی اکسیدانی بوده و قادر است قند خون را کنترل، متابولیسم چربی را تنظیم و وزن را کاهش دهد.

حسینی با بیان اینکه توانایی‌های ضد عفونی کنندگی سرکه‌ها به دلیل وجود اسیدهای آلی، پلی فنول‌ها و ملانوئیدین‌ها است، ادامه داد: پلی فنول‌ها و ملانوئیدین‌ها باعث ایجاد توانایی آنتی اکسیدانی در سرکه‌ها می‌شوند.

وی افزود: کنترل قند خون، تنظیم متابولیسم چربی و قابلیت کاهش وزن ناشی از مصرف سرکه‌ها به دلیل وجود اسید استیک است و علاوه بر این مطالعات اخیر نشان داده که مصرف سرکه مانع از رشد برخی سلول‌های سرطانی در داخل بدن می‌شود.

حسینی یادآور شد: سرکه گل محمدی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می‌کند و ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.