×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درمان مشکلات پوستی، عفونت‌ها و مشکلات گوارشی با مرزه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، شهلا احمدی با اشاره به این‌ که مرزه اغلب در مناطق مدیترانه‌ای پراکندگی دارد، اظهار کرد: این گیاه در ایران دارای ۱۵ گونه است که از میان آن‌ها ۹ گونه انحصاری کشور هستند و سایر گونه‌ها علاوه‌ بر ایران در تالش، ترکمنستان، ترکیه، قفقاز، ماورای قفقاز و عراق نیز می‌رویند.

وی ادامه داد: گونه‌های این جنس بیشتر در دامنه‌های کوهستانی مناطق شمال، شمال غربی، شمال شرقی، مرکزی و جنوب غربی ایران پراکندگی دارد و روی صخره‌های آهکی یا دامنه‌های سنگلاخی می‌رویند.

احمدی با اشاره به این‌ که مرزه یکی از اعضای خانواده نعناع است که معمولاً در غذاهای اروپای شرقی و آمریکا استفاده می‌شود، عنوان کرد: استفاده از این گیاه فلفلی و تند به‌ عنوان یک داروی طبیعی به گذشته بر می‌گردد، این گیاه می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها، ازجمله مشکلات پوستی، عفونت‌ها و مشکلات گوارشی را درمان کند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که طبع سبزی مرزه گرم و خشک بوده و به پوست کمک می‌کند، عنوان کرد: مرزه یک قابض بوده و در مراقبت از پوست رایج است، زیرا می‌تواند به سفت شدن منافذ و پوست کمک کند که این ویژگی‌ها در درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی مفید هستند زیرا به بهبود زخم‌ها، مبارزه با باکتری‌ها و متعادل سازی pH پوست کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که خصوصیات قابض مرزه که آن‌را برای مراقبت از پوست عالی می‌کند، همچنین می‌تواند نیش حشرات را تسکین دهد، عنوان کرد: طبیعت سرد آن‌ها رطوبت را از محل خارج کرده، التهاب را کاهش داده و سوزش ناشی از نیش را کاهش می‌دهد.

احمدی ادامه داد: خاصیت ضد باکتریایی این گیاه همچنین می‌تواند باعث بهبودی شود، بنابراین توصیه می‌شود اگر مستعد ابتلا به نیش پشه هستید، سعی کنید گیاهان مرزه را پرورش دهید، هنگامی که گزیده شُدید یک برگ انتخاب و آن‌ را بر روی محل نیش زده شده مالش دهید تا از سوزش خلاص شوید.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که مرزه یک محرک اشتهاست، افزود: پیری و البته برخی داروها و شرایط بهداشتی خاص، همگی می‌توانند در اشتها اختلال ایجاد کنند، مرزه می‌تواند به ایجاد گرسنگی کمک و اطمینان حاصل کند که افراد به اندازه کافی برای انرژی و نیازهای غذایی خود خوراکی مصرف می‌کنند.

وی با بیان این‌که مرزه دارای بسیاری از فنل‌های اساسی ازجمله تیمول و کارواکرول است، تصریح کرد: تیمول ضدعفونی کننده و ضد قارچ است در حالی‌که کارواکرول ضد باکتری بوده و به متوقف کردن رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها ازجمله اشرشیاکلای کمک می‌کند و مرزه می‌تواند به سهولت و بهبودی گلو درد و عفونت‌ های برونش کمک کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.