×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت غیر اصولی و بی رویه؛ عامل تخریب گونه‌ های دارویی در کردستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مردم منطقه بنا به سنت دیرینه خود اقدام به برداشت این گیاهان می کنند، اما این برداشت ها بی‌رویه و غیر اصولی بوده و مهم ترین دلیل تخریب گونه‌های دارویی در کردستان به شمار می آید.

دکتر محمد سیبی ظهار کرد: برخی از گیاهان دارویی در استان های منطقه زاگرس مشترک است و یکسری از آن ها نیز در استان کردستان بیشتر است.

وی با بیان اینکه مردم در فصل بهار و سایر ماه های سال اقدام به برداشت گیاهان می کنند افزود: شیرین بیان، ثعلب، بومادران، رازیانه، گل ختمی، کاسنی، موسیر، شنگ، آویشن، تره کوهی، کنیوال و …از جمله گیاهان بومی منطقه کردستان هستند که مورد بهره برداری مردم منطقه قرار می گیرد.

دکترای تخصصی فیزیولوژی گیاهان زراعی، عنوان کرد: تعداد و تنوع گیاهان بومی در منطقه بکر چهل چشمه بیشتر است و این تنوع در شهرهایی همچون دهگلان که شرایط کوهستانی کمتر شده و بیشتر به صورت دشت است، کمتر می شود.

وی ادامه داد: مردم بر اساس عادات سنتی، گیاه اول فصل را به با هدف تغذیه ای و استفاده دارویی شناسایی کرده و اقدام به برداشت می کنند و آن را در سبد غذایی خود قرار می دهند که این برداشت ها در برخی مناطق بیشتر و در برخی شهرهای استان کمتر است.

سیبی، با اشاره به مزایا و معایب برداشت گیاهان، در استان بیان کرد: مردم استان کردستان همچون مردم سایر نقاط دنیا به سلامتی خود اهمیت داده و بر همین اساس به سراغ گیاهان دارویی و طبیعی می روند و آن را در تغذیه خود می گنجانند، برخی هم به توصیه پزشک از آن ها بهره می برند.

به گفته وی، برخی از مردم استان نیز با اهداف اقتصادی و تجاری اقدام به برداشت گیاهان طبیعی در منطقه کرده و آن را برای ارتزاق روزانه و امرار معاش خود به فروش می رسانند.

دکترای تخصصی فیزیولوژی گیاهان زراعی، افزود: عده ای که فقط جنبه اقتصادی برداشت گیاهان را در نظر می گیرند، به دلیل عدم آموزش و نا آگاهی، با برداشت نادرست گیاه از ریشه، نابودی بذر و عدم تکثیر گیاه، موجب تخریب گونه گیاهی و ایجاد تغییر در اکسیستم آن منطقه می شوند که در نتیجه حذف گونه های گیاهی طی سال های متمادی را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: تنوع گیاهان دارویی در کردستان و عدم وجود آن در سایر استان های کشور زمینه سوء استفاده برخی استان های دیگر را فراهم کرده است، به این گونه که سایر استان هایی که فاقد گیاه دارویی هستند، گیاهان دارویی کردستان را با نازل ترین قیمت از بهره برداران استان خریداری می کنند.

سیبی صرفه اقتصادی کشاورزان استان را کم دانست و ادامه داد: بهره برداران نیز به دلایل مباحث اقتصادی اقدام به برداشت بی رویه گیاهان دارویی سطح استان کرده و با تخریب اکوسیستم استان های متقاضی را تامین کرده و آن ها هم با فرآوری این گیاهان را دوباره با قیمتی گرانتر به استان کردستان و حتی خارج از کشور ارسال می کنند و این مهم مختص تمام استان های منطقه زاگرس است که تنوع گیاهای زیادی دارند.

وی با تاکید بر اینکه این مهم باید مدیریت شود، عنوان کرد: در این راستا باید پیازچه و ریشه یکسری گیاهان وحشی همچون زعفران و موسیر را شناسایی کرده و به صورت زراعی کشت کرد.

دکترای تخصصی فیزیولوژی گیاهان زراعی، اعلام کرد: با این اقدام نه تنها کشاورزان اکوسیستم و طبیعت را تخریب نمی کنند بلکه در یک مزرعه یک هکتاری می توانند ۶ الی ۸ تن از گیاه مورد نظر را با صرفه اقتصادی بیشتر برداشت کنند.

سیبی آموزش را نیاز اصلی کشاورزان و بهره برداران منطقه ذکر و عنوان کرد: کشاورزان باید با توجه به ظرفیت های منطقه خود آموزش داده شوند تا با تهیه بذر و کاشت در پاییز و برداشت در مرداد ماه، و قرار داد با شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند، محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

وی سیاه دانه، کنجد، بابونه، گل گاوزبان، بومادران، زیره و .. را از جمله گیاهانی ذکر کرد که می توان به صورت کاشت آن را در مزرعه پرورش داد و افزود: اکنون در شهرستان دیواندره، گل محمدی به مساحت ۸ هکتار در حال کاشت است که در مقایسه با سیب زمنی گیاهی با مصرف آب کم است، همچنین گونه وحشی زعفران، موسیر به مساحت۷ هکتار، کاسنی نیم هکتار، سیر زراعی، بالم بوشهری و .. نیز از سایر گیاهان قابل کاشت در دیواندره است.

وی گیاه اسطوخدوس، رزماری، به لیمو و بذر گشنیز را سایر گیاهان قابل کشت به صورت آبی و دیم در منطقه معرفی کرد و یادآور شد: ظرفیت روستاهای استان دراین زمینه باید شناسایی و کشاورزان هم آموزش داده شوند، چرا که بهره صحیح از گیاان دارویی موجب افزایش اقتصاد در استان می شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.