×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جایگاه خوب اسطوخودوس در طب مکمل

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، بهروز عزت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تریکومونیازیس شایع‌ترین بیماری غیرویروسی قابل انتقال از راه تماس جنسی است که سالیانه حدود ۱۷۰ میلیون مورد از آن در دنیا گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری که توسط تک‌یاخته بیماری‌زای تریکوموناس واژینالیس به‌وجود می‌آید باعث صدمات و عوارضی ازقبیل زایمان پیش از موعد، تولد نوزادان کم وزن و سقط جنین می‌شود.

عزت‌پور عنوان کرد: امروزه اعتقاد بر این است که تریکوموناس واژینالیس با از بین بردن پروتئاز ترشحی گلبول‌های سفید، که آن را مسئول حفاظت سلول‌های غشایی موکوس واژن از ویروس HIV می‌دانند، باعث افزایش خطر ابتلاء به بیماری ایدز می‌شود.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: این انگل مسئول ۱۱ درصد از تمامی موارد اورتریت‌های غیر گنوره‌ای، پروستاتیتیس، اپیدیدیمیتیس و ناباروری در مردان بوده که درمان رایج آن مترونیدازول است که از بسیاری از کشورها گزارشات عدیده‌ای مبنی بر مقاومت این انگل و عوارض جانبی آن ارائه شده است.

وی افزود: گیاهان دارویی از دیرباز به صورت گسترده در دنیا اعم‌از کشورهای درحال توسعه و یا توسعه یافته به کار می‌روند، که دلیل این استفاده گسترده می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مزیت کمتر بودن عوارض جانبی، پذیرش بهتر بیمار به علت توصیه طب سنتی و استفاده نسل‌های گذشته و یا قیمت کمتر گیاهان دارویی باشد.

عزت‌پور با اشاره به این‌که اثرات درمانی گیاهان دارویی اکثراً با عملکرد فیزیولوژیک طبیعی بدن انسان سازگاری بیشتری دارد، عنوان کرد: اسطوخودوس یکی‌از مفیدترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود که سرشار از انسان‌هایی است که به صورت گسترده در صنایع آرایشی ـ بهداشتی، ساخت انواع صابون، عطر و ادکلن، لوسیون‌های پوستی و سایر لوازم آرایشی به کار می‌رود.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: همچنین در صنایع غذایی اسانس اسطوخودوس برای طعم بخشیدن به نوشابه‌ها، بستنی، کیک و آدامس کاربرد دارد.

وی ادامه داد: اخیراً با توجه به استقبال مردم از عطر درمانی، اسطوخودوس جایگاه مناسبی در این نوع طب مکمل کسب کرده و اثرات درمانی فراوانی مانند آرامبخشی، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، ضد انگلی، آنتی باکتریال، ضد دردی، حفاظت از دستگاه گوارشی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان، آنتی موتاژنیکی، ضد سرطان، ضد اضطرابی، ضد افسردگی و ممانعت از تشکیل لخته توسط محققان گزارش شده است.

عزت‌پور عنوان کرد: گرایش عمده‌ای که در جهان به استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری‌ها به وجود آمده به صورتی است که حدود ۲۰ هزار گونه از گیاهان در دنیا به مصارف پزشکی می‌رسد.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: بسیاری از داروهای شناخته شده و معروف دارای منشاء گیاهی هستند، به‌عنوان مثال کینین که از پوست درخت گنه تهیه می‌شود و در درمان مالاریا به کار می‌رود دارای مشتقات سنتتیک زیادی همچون کلروکین، آمودیاکین و پریماکین است.

وی گفت: بنابراین افزایش تقاضا برای داروهای طبیعی ممکن است به یافتن داروهای ضد انگل جدیدی منجر شود که دارای حداقل اثرات جانبی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.