×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی نخستین واحد تولیدی قارچ دارویی گانودرما در کردستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در آیین بهره برداری از این واحد اظهار داشت: در راستای برنامه‌های درآمدزایی و با هدف استفاده بهینه از منابع و زیرساخت‌ها و بهره‌مندی از دانش فنی محققان این مرکز، واحد تولید قارچ دارویی گانودرما به مساحت ۲۰۰ متر مربع، تجهیز و راه اندازی شد.

محمدحسین سدری افزود: در این واحد، اقدامات لازم برای نصب سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تجهیزات مورد نیاز سالن تولید، سیستم های کنترل خودکار دما و رطوبت و تجهیزات لازم برای اتاق تلقیح و پاستوریزاسیون و تجهیز اتاق ویژه کارشناس واحد به انجام رسیده است.

وی یادآور شد: مراحل آزمایشی پرورش قارچ گانودرما در آزمایشگاه کشت بافت این مرکز از مهر ماه سال ۹۷ آغاز شده و در حال حاضر در این واحد تولیدی، یک هزار و ۶۰۰ گروبگ مایه زنی شده با اسپان قارچ در مرحله رشد میسلیوم است.”گروبگ کیسه رشد بستری آماده جهت کشت انواع صیفی جات و میوه هایی چون توت فرنگی است”.

مدرس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان و مجری پروژه تولید قارچ گانودرما نیز گفت: از ویژگی های شاخص این واحد تولیدی، عدم استفاده از مواد شیمیایی و تهیه کمپوست این قارچ به صورت ارگانیگ است.

سیامک فرجام اضافه کرد: در این پروتکل، مراحل رشد و محصول دهی، ۸۵ روز به طول می‌کشد و مرحله رشد میسلیومی در زمان کوتاه تری از حد معمول به انجام می‌رسد.

وی یادآور شد: با احتساب برداشت چهار درصدی از کمپوست موجود در سالن، ۶۴ کیلوگرم قارچ گانودرما در این واحد تولید خواهد شد که با توجه به قیمت بالای آن، سود قابل توجهی بدست می‌آید.

امروزه “قارچ گانودرما” که به پادشاه گیاهان دارویی مشهور بوده در حوزه سلامت و طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان به شمار می رود که در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی کاربرد دارد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.