×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسانس ها چه ترکیباتی هستند؟

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، اکثر گیاهان در طول رشد و نمو خود ترکیبات متعددی را تولید می کنند که در اندام های مختلف گیاه تجمع پیدا می نمایند.

اگرچه این ترکیبات برای عملیات فتوسنتز و تنفس گیاه ضروری نیستند اما نقشی کلیدی در سلامتی و حفظ گیاه در برابر قارچ ها، باکتری ها، حشرات و ویروس ها و همچنین جذب حشرات جهت گرده افشانی برعهده دارند.

ترکیباتی در گیاه به عنوان متابولیت های ثانویه شناخته می شوند که بتوان آن ها را استخراج نمود. برخی از آن ها به نام اسانس خوانده می شوند.

اسانس ها بخش معطر مواد گیاهی هستند که در سلولهای مشخص اسانس، غده ها یا مجاری ترشحی داخل گیاه قرار دارند.

در برخی موارد استثنایی، اسانس ها در هنگام استخراج از مواد گیاهی به وجود می آیند.

با این وجود برخی از اسانس ها فقط در اثر واکنش های آنزیمی بوجود می آیند. این مواد از یک منبع گیاهی سرچشمه می گیرند و می توان آنها را به عنوان موادی با غلظت بالا، فرار و معطر توصیف نمود. هر نوع اسانسی دارای صدها ترکیب آلی است که مسئول اثرات درمانی و خصوصیات عطر و بوی آن ماده گیاهی هستند.

این ترکیبات در گروه های مختلفی همچون مونوترپن ها، سزکوئی ترپن ها، آلدهیدها، استرها، الکل ها، فنول ها، کتون ها، اکسیدها و کومارین ها طبقه بندی می شوند.

اسانس ها از قسمت های مختلف گیاه مانند برگ، ریشه، چوب، پوست، دانه/ میوه، گل، جوانه، شاخه، ترکه (شاخه ی کوچک) یا از تمام اندام های گیاه استخراج می شوند.

حدود ۶۵ درصد از اسانس هایی که در جهان تولید می شوند از گیاهان چوبی که درخت یا درختچه هستند بدست می آیند.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.