×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش فروش غذاهای دارویی در کشورهای درحال توسعه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، تعدادی از گیاهان دارویی و معطر، در برخی کشورها و فرهنگ ها خوردنی هستند و به عنوان غذا، ادویه، چاشنی، طعم دهنده ی غذا، رنگ کننده ی غذا و نگهدارنده ی غذا استفاده می شوند.

اخیراً با افزایش رویکرد مردم به گیاهخواری و غذاهای محلی، رنگ کننده های طبیعی و غذاهای جدید (غذاهای سالم، طبیعی و مفید)، نوشیدنی ها و چاشنی ها (قهوه معطر، چای های گیاهی فوری، نوشیدنی های طبیعی و انرژی زا) مصرف این گیاهان هم افزایش یافته است.

گیاهان دارویی و معطر به منظور افزودن عطر، طعم، رنگ و مزایای درمانی و برای افزایش هضم پذیری و ارزش تغذیه ای و عمر انباری غذاها، به غذاها و نوشیدنی ها افزوده می شوند. مهمترین قسمت های گیاهان دارویی که مورد استفاده قرار می گیرند شامل کل گیاه، برگهای جوان، برگ، ریشه، ریزوم، شاخه ها، گل ها، میوه ها، پوست و دانه ها هستند. این گیاهان ممکن است به صورت تازه، خشک، یخ زده و یا فرآوری شده مورد استفاده قرار گیرند. مصرف خوراکی گیاهان دارویی و معطر هم در جهان در حال افزایش است زیرا تقاضا برای سبزی های خوراکی نیز در حال افزایش است. اما به هر حال عمر انباری محدود محصولات تازه، این استفاده ی روزافزون در سطح جهان را محدود می کند.

بنابراین نیاز فوری به توسعه ی تکنولوژی های حمل و نقل و انبارداری محصولات تازه بخصوص در کشورهای در حال توسعه بیش از پیش احساس می شود.

بسیاری از گیاهان دارویی و معطر به صورت فرآروی شده شامل فرم های خشک شده، پودر شده، قرص، کپسول، تنتور و موارد مشابه متشکل از یک یا مخلوطی از چند گیاه مصرف می شوند. در بین محصولات فرآوری شده گیاهان دارویی و معطر، غذاهای دارویی به سرعت توسعه یافته و فروش بالایی پیدا کرده اند.

غذاهای دارویی غذاهایی هستند که مزایای درمانی داشته و ارزش غذایی آنها به وسیله ی افزودن برخی مواد مؤثره بالا رفته است.

به عبارت دیگر، محصولات تازه و فرآوری شده ی گیاهان دارویی و معطر معمولا برای ایجاد یک مزه ی جدید و پوشاندن عطر نامطلوب یا افزایش عطر در سوپ، سالاد، سس، مربا، ژله، کیک، شکلات، تخم مرغ، سبزیجات، دسر، پنیر، کره، گوشت گاو، گوشت بره، ماهی، مرغ، میوه و … به کار می روند.

از مهمترین معطر کننده های غذایی می توان به منتول، وانیل، کاکائو، برخی آبمیوه ها، اسانس، گیاه خشک شده، ادویه و اولئورزین اشاره کرد.

پرطرفدارترین عطرهایی که در بخش نوشیدنی ها استفاده می شوند شامل پرتقال، لیموترش و لیموشیرین و سیب هستند.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.