×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
رفع اختلالات گوارشی با گلپر

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.گُلپَر، گیاهی گلدار است که گل آن شبیه سکه سفید رنگ بوده و دانه‌های بسیار معطری دارد و همراه با غذا به عنوان ادویه مصرف می‌شود. ادویه‌ها قدرت چربی سوزی بالایی دارند و به لاغری کمک می‌کنند، باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را دلچسب‌تر می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: گلپر ضد نفخ بوده و به رفع سوء هاضمه کمک می‌کند، بلغم را برطرف می‌سازد و دمنوش ریشه آن برای رفع ناراحتی‌های عصبی مفید است.وی افزود: این گیاه، سموم بدن را دفع می‌کند، ترشحات معده را زیاد می‌کند و ضدعفونی کننده، ضد میکروب و شیر افزاست.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: شادی و نشاط را زیاد می‌کند، برای کمردردهای ناشی از رطوبت مفید بوده و برای درمان بیماری هیستری موثر است.پویان با بیان اینکه این گیاه، توانایی استفاده از حافظه را افزایش می‌دهد، افزود: برای رفلاکس معده و تهوع و اختلالات گوارشی کاربرد داشته و پودر دانه آن خاصیت ضد انگل دارد.وی اظهار کرد: دمنوش ریشه آن برای اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفس مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه دمنوش گلپر اشتهاآور است، تصریح کرد: خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد و برای بهبود عوارض بیماری صرع مفید است.پویان ادامه داد: ضماد گلپر با موم و روغن زیتون برای رفع سیاهی دور چشم مفید بوده و پخته شده آن با سرکه و پوست انار برای درمان بواسیر مفید است.وی با بیان اینکه پودر آن برای زخم‌های خوره و جزام مفید است، یادآور شد: مصرف زیاد گلپر، موجب سقط جنین می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.