×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قطر تولید زعفران به روش ایروپونیک را کلید زد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از یورو نیوز، ایروپونیک یا هواکشت یک روش کشاورزی در محیط سرپوشیده و بدون استفاده از خاک است. در این روش گیاهان در حالی رشد و نمو می‌کنند که ساختار ریشه‌ شان در هوا معلق است و با استفاده از اسپری مداوم آب حاوی مواد محلول معدنی و کودهای شیمیایی تغذیه می‌شوند.

جابر منصوری که سه سالی می‌شود به کاشت زغفران روی آورده می‌گوید: « تحقیقات برای تولید زعفران را حدود سه سال پیش شروع کردیم. من به کشورهای مشهور در حوزه زعفران سفر کردم تا در مورد روش‌های مدرن کشت آن ایده بگیرم. پس از سه سال آزمایش به اینجا آمدم و کشت آن را از دو طریق امتحان کردم تا اینکه به این نتیجه رسیدیم.»

 

انتظارمان برداشت ۳ کیلوگرم زعفران است

وقتی که آقای منصوری نخستین بار از ایده کاشت زعفران در قطر با دوستانش سخن گفت آنها او را جدی نگرفتند و گفتند این ایده شدنی نیست و کاشت زعفران نیازمند هوای سردسیری و اراضی پهناور است.

او در مورد نحوه پرورش زعفران در قطر می‌گوید: «ما از بخار آب در یک گلخانه ۱۵۰ متر مربعی بهره می‌بریم. در این گلخانه یک تن و صد کیلو پیاز زعفران کاشته‌ایم. انتظار داریم حدود سه کیلوگرم زعفران درجه یک تولید کنیم که در ساخت داروها استفاده می‌شود این یکی از بهترین انواع زعفران است

 

هدف، تولید برای مصرف در داخل قطر است

آقای منصوری نخستین زعفران «تولید قطر» را تهیه کرده و امیدوار است در آینده‌ای نه چندان دور بتواند سطح تولید زعفران را افزایش دهد. در همین زمینه نیم‌نگاهی هم به کمک‌های دولتی دارد.

می‌گوید در گام نخست و در یک برنامه یک سال اول (در صورت حمایت دولتی) آماده‌ام ۲۵ درصد از زعفران مورد نیاز قطر و ظرف پنج تا شش سال آینده تمام مصرف داخلی کشور را تامین کنم.

پیش از قطر، چین نیز با کاشت گلخانه‌ای زعفران تلاش کرده بود که به بازار این ادویه گران قیمت در جهان وارد شود. مساله تحریم‌ها و شیوع کرونا و دشوارتر شدن صادرات زعفران از ایران به جهان، فرصت تازه‌ای برای رقبا فراهم آورده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.