×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید زعفران گلخانه‌ای به روش ایروپونیک (هواکشت)

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، یاسین نوروزی، دانشجوی دکتری زراعت دانشگاه رازی و مجری طرح کشت زعفران گلخانه‌ای به روش هوا کشت گفت: زعفران با نام علمی Crocus Sativus گیاهی چند ساله از خانواده زنبقیان (Irideceae) و گرانبهاترین ادویه جهان است. امروزه کشت زعفران با توجه به چند ساله بودن گیاه و نیاز آبی کم مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر مزیت‌ های زراعی زعفران نسبت به سایر گیاهان، در سالیان اخیر به دلیل خاصیت ضد افسردگی همواره مورد توجه شرکت‌های داروسازی جهان بوده است و به دلیل داشتن مزیت‌ها و ارزش افزوده بالای این گیاه، پرورش زعفران در کشورهای پیشرفته برای رسیدن به سود دهی بالا اهمیت ویژه‌ای دارد از جمله این کشورها می‌توان به چین اشاره کرد که برنامه‌ های مهمی را برای دستیابی به کشت این گیاه با ارزش دنبال می‌کند و استفاده از روش‌های صنعتی و مدرن در کشت این گیاه مورد توجه است.

به گفته نوروزی، یکی از این روش‌ها، کشت آیروپونیک یا هوا کشت زعفران است. در این روش در مرحله تولید جوانه گل و تا زمان برداشت گل‌ها نیازی به زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیست (کشت بدون آبیاری مستقیم و خاک).

دانشجوی دکتری زراعت و مجری طرح کشت زعفران دانشگاه رازی گفت: از مزایای این روش می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب، کنترل آسان بیماری‌ها و آفات، بازگشت سریع سرمایه، کنترل دما و رطوبت، کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و افزایش سطح زیرکشت (امکان کاشت حدود ۴ الی ۶ تن پیاز زعفران در ۱۰۰ مترمربع) اشاره کرد.

نوروزی بیان کرد: با توجه به مزایای کشت آیروپونیک زعفران و به منظور تلاش در جهت اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانشجویان، انجمن علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اقدام به کشت زعفران هواکشت در ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی کرد.

وی افزود: در این طرح علاوه بر آموزش دانشجویان بصورت عملی، اهداف دیگری در قالب فعالیت‌های پژوهشی با مقایسه پیازهای کشت شده از شهرستان‌های کرمانشاه، جوانرود، نیشابور، تربت حیدریه و قائنات از نظر تاثیر بر عملکرد کمی و کیفی زعفران بررسی خواهد شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: امسال کشت زعفران هواکشت در دانشگاه رازی به صورت مستقل توسط من و با همکاری انجمن علمی دانشجویی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی انجام شده و فعالیت‌های ما تا زمان گل‌دهی و برداشت محصول به طور جدی انجام می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، وی تصریح کرد: با توجه به عدم امکان کشت زعفران به صورت کشت مستقیم داخل زمین، انجمن علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی آمادگی دارد در برخی مناطق استان با دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد و با هدف اشتغال‌زایی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و افراد عادی، نسبت به آموزش کاشت زعفران به روش گلخانه‌ای و بازاریابی و فروش این محصول با تمام ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی همکاری کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.