×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
تولید رنگ های طبیعی خوراکی گیاهی توسط یک شرکت دانش بنیان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مجید افشاری مدیرعامل این شرکت در مورد جایگزینی رنگ‌ های خوراکی طبیعی به جای رنگ دهنده‌های غذایی مصنوعی گفت: رنگ‌های خوراکی به افزودنی‌هایی اطلاق می‌شوند که در صورت اضافه شدن به غذا یا نوشیدنی باعث انتقال رنگ به آنها می‌شوند.

وی افزود: این مواد در اشکال مختلف مایع، پودر، ژل و خمیر تولید می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌های مصنوعی برای سلامت مضر بوده و باعث ایجاد بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شود؛ در نتیجه مصرف این رنگ‌ها در مواد غذایی غیر مجاز اعلام شده است و رنگ‌های طبیعی باوجود قیمت بالاتر، جایگزین آنها شده‌اند.

این محقق تاکید کرد اغلب رنگ‌های خوراکی مورد استفاده در صنایع کشور، وارداتی هستند و تعداد کارخانجات تولید کننده آنها به ویژه انواع طبیعی بسیار محدود است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: با مشارکت ۶۵ درصدی بخش خصوصی و ۳۵ درصدی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تولید افزودنی‌های مختلف طبیعی و خوراکی را آغاز کردیم، ما با تکیه بر دانش بومی، فناوری تولید رنگ های طبیعی محصولات تولیدی خود در حوزه‌های صنایع غذایی و دارویی را به دست آوردیم و برای اولین بار در ایران موفق به اخذ پروانه بهداشتی ساخت از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای انواع رنگ‌های طبیعی خوراکی شدیم و در حال حاضر محصولات خود را به بازار مصرف عرضه می‌کنیم.

وی انواع کارخانجات غذایی و دارویی را بازار مصرف محصولات شرکت عنوان کرد و در مورد کاربرد رنگ‌های طبیعی گفت: رنگ‌های طبیعی در طیف وسیعی از محصولات از جمله تولید اسنک و فرآورده‌های اکسترود شده، ماکارونی، پاستا و محصولات خمیری، داروسازی و فراورده‌های گیاهان دارویی، فراورده‌های لبنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع نوشیدنی، صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات کاربرد دارند.

مدیر عامل این شرکت ضمن اشاره به گیاهی بودن منشأ محصولات گفت: محصولات ما از طریق تحقیق و توسعه به فناوری استحصال رنگ‌های خوارکی طبیعی از زردچوبه، گیاه آناتو و چغندر، گلرنگ، گوجه فرنگی و … به دست آمده است، با توجه به پیچیدگی فرایند استخراج، بهینه‌سازی فرایند و افزایش راندمان تولید جهت توجیه‌پذیری اقتصادی از اهمیت بالاتری برخوردار است،

افشاری یادآور شد: در حال حاضر تعداد تولید کنندگان رنگ‌های طبیعی خوراکی در کشور بسیار اندک است، رنگ طبیعی خوراکی زرد برگرفته از کورکومین استخراج شده از زرد چوبه و نیز کارتاموس گلرنگ، رنگ سبز خوراکی برگرفته از کلروفیل سبزینه گیاهان، رنگ قرمز خوراکی به دست آمده از بتالایین چغندر لبویی و لیکوپن گوجه فرنگی وآنتوسیانین چای ترش و رنگ نارنجی خوراکی از بیکسین دانه آناتو و کاپسانتین پاپریکا تهیه شده است.

وی در مورد مزیت محصول گیاهی شرکت نسبت به محصولات رقبای داخلی و خارجی گفت: محصولات ما در مقایسه با رنگ‌های طبیعی از خلوص مشابهی برخوردار است و در مقایسه با رنگ‌های مصنوعی علی‌رغم قیمت بالاتر، امنیت مصرف بیشتری دارد.

وی از توسعه بیشتر صادرات محصولات به اروپا خبر داد و در مورد برنامه‌های جاری این شرکت گفت: در نظر داریم علاوه بر ویژگی رنگ‌دهی در حوزه خواص دارویی، مکمل غذایی و ورزشی این محصولات نیز وارد شویم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.