×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ۱۵ محصول دارویی دامپزشکی با پایه گیاهی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، لاله حجازی، مدیر عامل این شرکت دانش‌ بنیان با اشاره به تولید داروهای گیاهی دامپزشکی، گفت: کشور ما با توجه به تنوع آب و هوایی و گونه گیاهی از گذشته تا کنون توانسته در زمینه تولید داروهای گیاهی با مصارف گوناگون پیشتاز باشد و بر این اساس این شرکت در تلاش است با تکیه بر پتانسیل‌های موجود و مواد اولیه داخلی گامی برای بهبود کیفیت و سلامت مواد غذایی با منشا حیوانی بردارد.

وی، مهم‌ترین هدف واحد دامپزشکی این شرکت را جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی و ایجاد سبد کامل و جامعی از داروهای گیاهی دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف اقداماتی مانند تحقیق و پیش فرمولاسیون داروهای جدید بر اساس نیاز بازار و منابع علمی معتبر، بررسی و پایش میزان اثربخشی و بهبود فرمولاسیون داروهای موجود و انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری مراکز و موسسات ذیربط را در اولویت قرار دادیم.

وی، با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده بالغ بر ۳۰ قلم داروی گیاهی دامپزشکی جدید را تا سه سال آینده وارد بازار خواهیم کرد که برخی از آن‌ها برای نخستین‌ بار برای درمان یک نوع بیماری خاص فرموله شده‌اند، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین تفاوت داروهای گیاهی نسبت به شیمیایی، نبود باقیمانده دارویی در نسوج و نبود دور پرهیز از مصرف دارویی است. به این معنی که گوشت حیوان پس از مصرف داروی گیاهی قابلیت مصرف دارد و تهدیدی برای سلامت انسان محسوب نمی‌شود.

مدیر عامل این شرکت با اشاره به شیوع بیماری‌ های تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد تنفسی در فصل پاییز، گفت: با ورود به فصل سرما بیماری‌ های تنفسی در طیور به علت عدم تهویه مناسب سالن‌ها افزایش می‌یابد و در دام‌های بزرگ نیز بیماری‌ هایی مانند تب برفکی و بیماری قارچی در نتیجه افزایش رطوبت هوا تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال با توجه به تغییر جیره غذایی دام، بیماری‌های گوارشی مانند نفخ و اسهال شایع می‌شود که برای درمان نفخ داروی گیاهی “وتیزیم باریج”  و برای برطرف کردن اسهال دام نیز داروی “زاتاسین باریج” تولید کردیم و توانستیم مجوز ساخت آن‌ها را به ترتیب در سال ۹۴ و ۹۷ کسب کنیم.

بر اساس اعلام معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری، حجازی با بیان اینکه داروی “میرتووت باریج”  برای درمان تب برفکی و داروی “رسپیتول- بی‌باریج”  برای رفع بیماری‌های کمپلکس تنفسی طیور بسیار مفید است، اظهار کرد: در کارآزمایی بالینی این فرآورده‌ها، نتایج خوبی نسبت به محصولات رقیب به دست آمده است. محصول میرتووت باریج در کارآزمایی بالینی توانست ضایعات دهانی ناشی از بیماری برفکی را پس از دو روز در ۸۰/۸ درصد موارد و پس از چهار روز در ۹۳/۵ درصد موارد بهبود ‌دهد که نتایج قابل توجهی است. همچنین رسپیتول ـ بی باریج در کارآزمایی انجام شده از نظر کنترل و کاهش شدت رال‌ های تنفسی بسیار بهتر از برم هگزین عمل کرده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.