×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
کشت موسیر برای اولین بار در آذربایجان شرقی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، صابر بیگ لک ضمن بیان این مطلب افزود: کشت موسیر برای اولین بار به صورت پایلوت در شهر باسمنج شهرستان تبریز و شهرستان‌ های حوزه دریاچه ارومیه همچون اسکو و مراغه در راستای اصلاح الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد.

وی با اشاره به تاکید ریاست سازمان مبنی بر کاشت گیاهان دارویی در حوزه دریاچه اورمیه در جهت اصلاح الگوی کشت، ادامه داد: کشت موسیر در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰ متر امکان‌ پذیر بوده و از لحاظ فیزیولوژی گیاهی، نیاز حرارتی موسیر در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر تامین می‌شود لذا کشت این گیاه در ارتفاعات حوزه دریاچه اورمیه و سایر مناطق مرتفع استان از جمله شهرستان‌های اهر، مرند، کلیبر، هوراند، بستان آباد و سراب در سال‌های آتی جزو برنامه کاری سازمان قرار دارد.

وی با بیان این مطلب که موسیر به لحاظ اقتصادی گیاهی ارزشمند و پرسود ده است، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم موسیر در بازار حدود ۴۰ الی ۴۵ هزار تومان است، تناژ برداشت این محصول نزدیک به ۲۰ تن در هکتار بوده و متوسط عملکرد آن ۱۵ تن در هکتار است که با مقایسه ارقام و اعداد می‌توان به جرات گفت گیاه دارویی موسیر به لحاظ اقتصادی گیاهی پرسود و خاص است.

بیگ لک گفت: همزمان با شهرستان تبریز کشت موسیر در شهرستان‌ های سردسیر و مرتفع استان از جمله شهرستان‌های اسکو و شهرستان ویژه مراغه در حال اجرا است، کاشت سیاه دانه و اسطوخودوس و سایر گیاهان دارویی در شهرستان‌ های کم ارتفاع و شهرستان‌ هایی که جزو مناطق دشتی استان به حساب می‌آیند از برنامه‌ های اولویت دار سازمان جهادکشاورزی استان است.

وی، افزود: در کل استان، تولیدکنندگان گیاهان دارویی به وفور مشغول فعالیت هستند، تعداد ۳۰ واحد فرآوری در زمینه فرآوری انواع گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زعفران، دمنوش‌ها و بسته بندی این محصولات در حال فعالیت هستد.

وی ادامه داد: اخیراً کشاورزان سراسر استان، تقاضاهای خود را نسبت به کشت گیاهان دارویی به خصوص گیاهانی که از لحاظ اقتصادی ارزشمند بوده و پرسوده هستند به مدیریت باغبانی استان ارسال کرده‌اند.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با توصیه به کشاورزان مبنی بر کاشت گیاهان دارویی که از بازار فروش مطمئن برخوردار هستند و صرفه اقتصادی دارند، تصریح کرد: مدیریت باغبانی این سازمان از محل بند الف تبصره ۱۸ صندوق توسعه ملی به کشاورزانی که به کاشت گیاهان دارویی اقدام کنند، در مناطق محروم با سود ۱۲٫۵ درصد و در مناطق مستعد با ۱۴٫۵ درصد تسهیلات پرداخت می‌کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.