×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کتاب کلیات رایحه‌ درمانی (آروماتراپی) منتشر شد

رایحه درمانی

 

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، کتاب کلیات رایحه‌ درمانی “آروماتراپی” توسط ابوحسن فرهنگ سردرودی مدیر مرکز پایش سلامت و کارگروه طب فراگیر معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به تحریر درآمده است.

در کتاب کلیات رایحه‌درمانی (آروماتراپی) به مباحث فیزیولوژیکی و مکانیسم‌های جذب بو و اثرات درمانی برخی گیاهان آروماتیک اشاره دقیق شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

استشمام گیاهان معطر، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان محسوب می‌شود. مطالعه تاریخچه استفاده از معطرات نشان می‌دهد که تمدن‌ های قدیمی همچون مصر، هند و ایران با پیشینه‌ای چندین هزارساله، توجه ویژه‌ای به گیاهان معطر داشته‌اند و در جنبه‌های گوناگون زندگی مانند مراسم مذهبی، مومیایی کردن مردگان، مصارف آرایشی و درمانی به‌طور گسترده‌ای از آنان استفاده کرده‌اند.

رایحه‌درمانی یا آروماتراپی استفاده از روغن‌ های معطر استخراج‌شده از قسمت‌های مختلف گیاه است که به حفظ و بازیابی سلامت جسم و روان کمک می‌کند. روغن‌ های معطر در واقع روغن‌ های فرار گیاهان معطر هستند که به شکل‌های مختلفی مانند استشمام، کمپرس، ماساژ، حمام و خوراکی بکار گرفته می‌شوند.

در بخش دیگر کتاب آمده است، کاربرد دارو به شکل معمول خوراکی، با انتشار در سطح بدن و جذب سیستمیک معمولاً عوارض ناخواسته‌ای را به همراه دارد و گاه منجر به عواقب وخیمی می‌گردد. تلاش برای به‌کارگیری روش‌های جدید و متفاوت برای رساندن دارو به بدن از مسیرهایی غیر از گوارش کمک خواهد کرد تا احتمال بروز عوارض جانبی سیستمیک کمتر شود. استشمام، شکل خاصی از رساندن مواد موردنیاز به بدن است که از مسیر بینی صورت می‌گیرد و تأثیر خود را بر دسته‌ای از بیماری‌ها بهتر و سریع‌تر نشان می‌دهد (Battaglia1995).

بر اساس متون طب سنتی ایران بوییدنی‌ها (شموم) نوعی از شکل و شیوه‌ی استفاده از دارو است که برای پیشگیری و درمان بکار گرفته‌ شده است. استفاده از رایحه گیاهان معطر در اشکال مختلف، بخشی از تدابیر بوده که حکمای متقدم و متأخر برای حفظ سلامت و درمان بیماری‌ های مختلف بدن به‌ویژه بیماری‌ های اعصاب و روان مانند سردرد، اختلالات خواب، افسردگی و اضطراب به آن توصیه نموده‌اند ( حیدری و همکاران ۱۳۹۶).

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات می‌توانند با شماره‌های ۰۹۰۲۲۴۳۹۷۷۳ و ۲۲۷۳۹۸۹۱ در طول ساعات اداری تماس گرفته و یابه نشانی jdsbm.ac.ir مراجعه نمایند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.