×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توقف خام فروشی، لازمه توسعه صنعت تولید گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، سرپرست سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان، یکی از چالش‌های این صنعت را خام فروشی و کشت و کار به روش معمول و تا حدی سنتی دانست و گفت: چنانچه بتوانیم موارد مذکور را تغییر دهیم و اصلاح کنیم و به دنبال آن به فناوری‌های نوین صنعت گیاهان دارویی بیندیشیم زمینه پیشرفت بیش از گذشته آن فراهم خواهد شد.

کیوان صفوی خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی می‌تواند در چند بعد برای ما پول ساز و مفید باشد یکی از آنها غنی‌سازی و استخراج مواد مفیدی است که در گیاهان دارویی موجود است و در این صورت می‌توان مشتریان بسیاری در کشور و یا سایر کشورها به دست آورد.

وی افزود: از سوی دیگر گیاهان دارویی زمینه خوبی برای تولید بسیاری از داروها هستند، اگرچه فعالیت‌های خوبی در استان اصفهان انجام شده و اکنون ۱۵ شرکت برتر و نشان (برند) اصلی و ملی در استان اصفهان فعال هستند اما می‌توان شمار آنها را افزایش داد و گستره تولید داروهای مبتنی بر این گیاهان را بیشتر کرد.

صفوی ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌هایی را که می‌توانیم مبتنی بر گیاهان دارویی گسترش دهیم تولید شیرینی‌جات فراسودمند بر پایه گیاهان دارویی است برای مثال در تولید یک نوع شیرینی به وسیله گیاه شیرین بیان یا جلبک مشتریان متعددی در خارج از کشور وجود دارد، لذا دامنه فعالیت این عرصه قابل گسترش است.

سرپرست سرای نوآوری گیاهان دارویی اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده از گیاهان دارویی در دامپزشکی از دیگر موارد مفید آنهاست به این گونه که برخی از داروهایی که برای دام و طیور ساخته می‌شود قابلیت تولید به وسیله گیاهان دارویی را دارد و از این حیث هم جای کار زیادی پیش روی تولیدکنندگان و محققان قرار گرفته است.

صفوی با تاکید بر اینکه روند کنونی و به طور کلی معمول تولید گیاهان دارویی نیازمند حرکت رو به بهبود است، خاطرنشان کرد: نباید بازارها را از دست دهیم و از سوی دیگر نباید اجازه داد که وجود و تولید گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در کشور کم شود و بر این اساس باید امکانات متعدد را به کار گرفت تا ضمن افزایش سطح زیر کشت، تولید افزون‌تر و مقاصد متعدد صادراتی را رقم زد.

به گفته سرپرست سرای نوآوری گیاهان دارویی اصفهان، صادرات ادویه های ترکیبی که بر اساس گیاهان دارویی به دست می‌آید جای کار زیادی دارد، علاوه بر آن استاندارد سازی گیاهان و کشت ارگانیک و سالم آنان برای توسعه بیشتر لازم و ضروری است.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به ظرفیت های موجود کشور در بخش گیاهان دارویی، مسئولان امر باید بیش از پیش نسبت به داشتن نقشه راه اصولی و کارشناسی برای شکوفایی همه جانبه این صنعت تلاش کنند که لازمه تحقق این مهم سرمایه گذاری است که باید برای جذب آن در این بخش ارزآور تلاش کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.