×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت بیش از ۱۹ هزار تن زرشک از باغات خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، خراسان جنوبی به عنوان شرقی‌ترین استان کشور نقش بسزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد.

محصولات استراتژیک در استان کم نیست؛ زرشک، عناب، زعفران و انار از محصولات استراتژیک و سرخ استان هستند که خراسان جنوبی را به سرزمین یاقوت سرخ و طلای سرخ تبدیل کرده است.

در این میان زرشک یکی از محصولات ارزشمندی است که در مناطق خشک و نیمه خشک جنوب خراسان کشت می‌شود و در مناطق کم آب رشد خوبی دارد.

کشاورزان سخت‌کوش خراسان‌جنوبی این روزها در تکاپو برای برداشت زرشک، این یاقوت سرخ کویر هستند، برداشت زرشک با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در خراسان‌جنوبی آغاز می‌شود و در مناطق گرمسیری تا اواخر آذرماه به طول می‏‌انجامد.

زرشک، بهار را با شکوفه‌های زرد آغاز می‌کند که در اواخر تابستان سرشاخه‌های آن به سرخی یاقوت می‌گراید و آرام آرام با خیمه زدن پاییز بر منطقه رنگ گل‌های این درختچه نیز به زرشکی نزدیک می‌شود.

با سرد شدن تدریجی هوا کم کم خوشه‌های زرشک آماده برداشت می‌شود و کشاورزان زرشک‌کار مشغول مهیا کردن مکان‌هایی برای خشک‌ کردن محصول‌شان می‌شوند. خراسان‌جنوبی با ۱۴ هزار و ۲۲۸ هکتار باغ زرشک و تولید سالانه ۱۴ هزار و ۹۹۹ تن، ۹۸ درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.

برداشت بیش از ۱۹ هزار تن زرشک از باغات خراسان جنوبی

غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: امسال ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن زرشک در استان برداشت می‌شود.

وی با بیان این‌که با فروش این محصول مبلغ ۳۷۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود، گفت: در حال حاضر برداشت زرشک در استان آغاز شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، استان را قطب تولید زرشک در کشور دانست و تصریح کرد: هم‌چنین در سال جاری ۱۵ هزار و ۵۶۳ هکتار از باغات خراسان جنوبی زیر کشت زرشک است.

قوسی بیان کرد: سال گذشته در استان ۱۹ هزار و ۹۴ تن زرشک برداشت شد و بیشترین زرشک استان با ۴ هزار و ۶۵۸ هکتار مربوط به شهرستان قاین است.

وی با بیان این‌که بیش از ۸۰ درصد زرشک خراسان جنوبی به خارج از استان صادر می‌شود، اظهار کرد: زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به شمار می‌رود که امسال ۲۵ هزار نفر بهره‌بردار کار برداشت زرشک را از باغات خود آغاز کردند.

قاین، رکورددار بیشترین سطح زیر کشت زرشک

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قاین با حدود ۵ هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت زرشک در استان را دارد.

وی افزود: برای تازه نگهداشتن محصول زرشک بلافاصله این محصول بعد از برداشت به صورت شاخه شاخه و یا به صورت دانه دانه بسته‌بندی و به میادین میوه و تره بار ارسال می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این که برخی محصول زرشک را در سردخانه‌ها نیز نگهداری می‌کنند، تصریح کرد: محصول زرشک استان در بسته‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شود.

فعالیت ۱۰ کارخانه فرآوری زرشک در خراسان جنوبی

رضایی با بیان این‌که تاکنون صادرات زرشک از استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و آلمان انجام شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت ۱۱ هزار و ۳۴۸ تن در استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: هم‌چنین مجوز ایجاد ۳۷۳ بارگاه بهداشتی زرشک در استان صادر شده که تاکنون ۲۸ بارگاه بهداشتی در استان به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بارگاه‌های بهداشتی یکی از نیازهای اساسی استان است، چرا که این بارگاه‌ها می‌توانند از نظر بهداشتی، کاهش ضایعات و جلوگیری از خسارت‌ها به محصول زرشک کمک کنند.

رضایی تصریح کرد: بارگاه‌های بهداشتی زرشک بعد از این‌که مجوز را گرفتند می‌توانند از تسهیلات برخوردار شوند و بر اساس میزان تولیدی که در بارگاه دارند به آن‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که برداشت زرشک از اواسط مهرماه آغاز و تا اوایل آذرماه نیز ادامه دارد، اذعان داشت: برای این‌که محصول زرشک از نظر ارزش غذایی و خواص دارویی کیفیت مناسب‌تری داشته باشد باید اجازه دهیم این محصول به مرحله رسیدگی کامل برسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که بارگاه‌های زرشک استان از بهترین امکانات و تجهیزات برخوردار هستند، ادامه داد: می‌توان آب زرشک، شربت زرشک، لواشک زرشک، مربای زرشک و آدامس زرشک را از این محصول به دست آورد.

رضایی با بیان این‌که خام‌فروشی این محصول در بازار وجود دارد، تصریح کرد: هزینه‌های اجاره آب و میزان آبیاری، نوع زمین، میزان استفاده از کود و سم و هرس باغ از ابتدا تا انتهای سال برای محصول زرشک محاسبه می‌شود و به عنوان هزینه تمام شده وارد بازار خواهد شد.

شیوع بیماری زنگ زرشک

وی با اشاره به بیماری زنگ زرشک، گفت: این بیماری که در برخی از مناطق استان شیوع پیدا کرده بود به صورت کامل کنترل شده است و از گسترش این بیماری جلوگیری می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که کمیته فنی نهال هر ساله تشکیل می‌شود، افزود: برای این‌که بیماری زنگ زرشک یک بیماری عمومی نیست لذا دولت وظیفه‌ای ندارد اما باز هم دولت کمک‌هایی را انجام می‌دهد.

رضایی بیان کرد: زرشک بی‌دانه مختص خراسان جنوبی است و ۹۵ درصد زرشک در استان تولید می‌شود لذا تمرکز بیشتری روی این محصول داریم.

وی اظهار کرد: هر ساله یارانه نهال زرشک به کشاورزان شهرستان‌ها پرداخت می‌شود و این یارانه بعد از این‌که باغ کشاورزان و کشت در باغ قطعی شد به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای محصول زرشک مبلغی بالغ بر ۱۱۶ میلیارد ریال سرمایه در گردش معرفی و به متقاضیان پرداخت می‌شود.

خواص درمانی زرشک

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز به خواص محصول زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک یک میوه کوهستانی با رنگ قرمز و طعم ترش است و ویتامین  C در زرشک وجود دارد.

وی با بیان این‌که میوه زرشک در ازدیاد مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی نقش موثری دارد، گفت: هم‌چنین یکی از مزایای این محصول نیز خواص آنتی بیوتیک آن است که سبب پایین آمدن تب، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: از زرشک بیدانه در استان به عنوان میوه تقویت‌ کننده کبد، قلب و معده و تقویت ‌کننده عمومی و تصفیه ‌کننده خون یاد می‌شود و در غذا نیز به عنوان زرشک پلو استفاده می‌شود.

پویان با بیان این‌که از زرشک نوشیدنی‌ گرفته می‌شود و به رفع عطش کمک می‌کند، تصریح کرد: محصول زرشک در نواحی خشک و نیمه خشک رشد بسیار خوبی دارد.اگر از خام فروشی محصولات استراتژیک استان جلوگیری و این محصولات به صورت فرآوری شده صادر شود می‌تواند از نظر اقتصادی ارزآوری و درآمدزایی خوبی برای کشور ایجاد کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.