×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشکلات توسعه صنعت گل محمدی و گلاب ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، متخصص شیمی دارویی و دانشیار دانشگاه کاشان با بیان اینکه مشکل در حوزه گلاب، فرآوری و صادرات آن بسیار است، گفت: چند وقت پیش عراق با پرداخت ۵۰ هزار دلار خواستار گلاب یک شرکت در کاشان شد، اما شرکت به دلایلی که بی‌شک تقلب در آن نقش داشته است، حاضر به صادرات گلاب خود نشد.

عبدالرسول ابراهیم‌آبادی با تأکید بر اینکه بازار گل و گلاب، بازاری آبرومند و قابل توسعه است، ادامه داد: افزایش بدون برنامه واحدهای صنعتی و سنتی تولید گلاب، تنها مزاحم کار شرکت‌های بزرگ و رویارویی این شرکت‌ها با کمبود گل است؛ شرکتی مانند “ایران‌گلاب” توانایی فرآوری دوهزار تن گل را دارد، اما در حال حاضر به‌دلیل کمبود گل، دستگاه‌ها خاموش هستند.

وی با اشاره به اینکه تولید گلاب در کشور ارزنده است، اما نیازمند تولید سایر محصولات گل محمدی هستیم و پتانسیل تولید را نیز داریم، تصریح کرد: متأسفانه تشکیلات منسجمی که حامی صنعت‌گران کشور در حوزه خلیج فارس باشد را نداریم.

ابراهیم‌آبادی یادآور شد: استانداردهای تدوین‌شده در سازمان استاندارد برای سال ۱۳۵۱ است، در چندین‌بار بازنگری صورت‌گرفته نیز تنها نام افراد تغییر پیدا کرده است و آنچه در این دستورالعمل نوشته شده، خلاف واقع است.

وی با اشاره به اینکه افراد در واحد اسانس سازمان استاندارد علاوه بر آنکه هیچ‌کدام تجربه و سابقه‌ای ندارند، کار عملی نیز انجام نداده و به اطلاعات روز دنیا نیز احاطه ندارند، تأکید کرد: سازمان استاندارد باید از افراد قوی‌تر و باتجربه‌تری استفاده کند و به‌عنوان یک حامی علمی قوی برای رفع مشکلات وارد عمل شود.

متخصص شیمی دارویی با بیان اینکه واحدهای صنعتی موجود در کشور هم‌اکنون به‌دلیل کمبود گل تنها با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل ما عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه است، باید مردم، صنعت‌گران و مسئولان برای جایگزینی اسانس با گلاب و ایجاد یک بازار جدید آموزش ببینند، به‌گونه‌ای که به جای مصرف سه قاشق گلاب، می‌توان از یک قطره اسانس استفاده کرد.

ابراهیم‌آبادی میزان تولید متوسط گل در ترکیه را شش تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این رقم در کشور چهار تن در هکتار است که باید بتوانیم با مدیریت کاشت آن را بهبود بخشیم.

وی یکی از دلایل مهم عدم تولید کانکریت و ابسلوت در کشور را عدم شناخت کافی از این محصولات و همچنین نبود بازار داخلی و صادراتی عنوان کرد و افزود: خلاء بزرگی که در کشور ما مشهود است، فاصله صنعت‌گران و تولیدکنندگان با علم و نبود مرکز ویژه آموزشی است.

ابراهیم‌آبادی با تأکید بر اینکه گل محمدی، ثروتی بی‌دردسر و بی‌پایان خدادادی است و تا زمانی که خورشید بتابد، زمین گل خواهد داد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پتانسیل کشور ما چندبرابر سایر کشورها است و ما می‌توانیم با تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی به برند برتر و دائمی در سطح دنیا تبدیل شویم.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی موفق در این حوزه ادامه داد: ما می‌توانیم به بازار بزرگ و قابل توسعه‌ای دست پیدا کنیم، اگر صرفاً بر تولید گلاب اصرار نداشته باشیم.

دانشیار دانشگاه کاشان تصریح کرد: ۹۹ درصد محصول تولیدشده در ترکیه و بلغارستان به‌صورت اسانس خام صادر می‌شود و این امر باعث شده است که این کشورها بازار جهانی اسانس را در دست بگیرند.

ابراهیم‌آبادی با اشاره به صنایع بزرگ وابسته به گلاب در کشور شامل صنعت بستنی، گز، شیرینی، سوهان و کلوچه‌ها یادآور شد: سالانه ۶۰۰ کیلوگرم گلاب در قالب گلاب در صنعت گز استفاده می‌شود، اگر صنعت گز اسانس را جایگزین گلاب کند، هم محصول بهتری تولید و فروخته خواهد شد و هم نیازی به صادرات اسانس خام تولیدشده در کشور نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کشت به شرط وجود مدیریت اصولی به‌راحتی امکان‌پذیر است، اظهار داشت: تولید اسانس در کشور، صرفاً نه برای صادرات اسانس خام، بلکه برای داشتن صنایع فرآوری در کنار آن توصیه می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.