×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لرستان، استانی مطلوب جهت کشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، برخی گونه های گیاهی که در رشته کوه های این استان رشد می کنند از نمونه های نادر جهان به شمار می روند به گونه ای که شناسایی، معرفی و بهره برداری از این نمونه ها می تواند لرستان را به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های گیاهان دارویی در کشور معرفی کند.
در حال حاضر ۲۵۴ گونه گیاهی در استان لرستان شناسایی و جمع آوری شده که این میزان ۲۰ درصد از کل گیاهان دارویی کشور را تشکیل می دهد.
توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی، ارتقای آگاهی و دانش فنی متقاضیان کشت گیاهان دارویی، بازاریابی مناسب و فراهم کردن صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات دارویی و استفاده از ظرفیت های موجود در استان می تواند به اثرات این بخش در کارآفرینی و اشتغال و افزایش درآمد خانوارها امیدوار بود.
در عین حال فعالیت در زمینه گیاهان دارویی به دلیل اینکه نیازی به ماشین آلات و ابزار و وسایل گران قیمت ندارد و با توجه به زیرساخت های موجود در این استان امکان توسعه با همکاری بخش خصوصی وجود دارد.
حسین پیرحیاتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان در این خصوص می گوید:سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان در سال ۹۳ حدود ۴۳۵ هکتار بودکه از این مقدار حدود پنج هزار و ۲۵۷ تن گیاه دارویی تولید و برداشت شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی استان مستعد کشت گیاهان دارویی است بنابراین سیاست گذاری کشت گیاهان دارویی در جهت کشت محصولات با خرید تضمینی از سوی کارخانجات فرآوری محصولات دارویی پیشنهاد می شود.
به گفته وی بطور مثال کشت گیاه دارویی مرزه خوزستانی با توجه به زیرساخت های موجود و امکان فرآوری در استان از جمله گونه های گیاهی مستعد برای کشت در استان لرستان به شمار می رود.
محمد جلالی مسئول بهره برداری گیاهان دارویی منابع طبیعی استان لرستان نیز گفت: گیاهان دارویی به گستره وسیعی از گیاهان اعم از بوته، درختچه و درخت گفته می شود که در درمان بیماری ها و یا در پیشگیری از بروز آن مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: استان لرستان با مساحتی بالغ ۶۴۹ هزار هکتار اراضی مرتعی و ۸۸۵ هزار هکتار جنگل رویشگاه انواع متنوعی از گیاهان دارویی و خوراکی است که بیشتر این گیاهان در سه گروه عطری، ادویه ای و طبی قرار دارند.
جلالی با بیان اینکه امکان صادرات گیاهان دارویی نیز وجود دارد افزود: نگاهی به ارقام واردات کشورهای اروپایی مثل آلمان غربی و فرانسه نشان می دهد که گیاهان دارویی بازار بزرگی را در جهان به خود اختصاص داده اند که با توجه به ظرفیت های طبیعی موجود کشور ما نیز می تواند به یکی از صادر کنندگان این گیاهان دارویی تبدیل شود.
مسوول بهره برداری گیاهان دارویی منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه فرهنگ سازی استفاده ازگیاهان دارویی کاری مهم وضروری است گفت: نه تنها بهره برداران بومی گیاهان دارویی را به شکل بی رویه و غیر علمی جمع آوری می کنند بلکه در سال های گذشته مشاهده شده برخی افراد سودجو به برداشت بی رویه برخی گیاهان دارویی در استان اقدام می کنند.
جلالی اضافه کرد: علاوه بر این در فصل بهار افراد زیادی برای جمع آوری انواع گیاهان دارویی بخصوص گیاهانی که مصرف خوراکی دارند و از ارزش اقتصادی نیز برخوردارند روانه کوه و دشت شده و با جمع آوری انواع خوراکی گیاهان دارویی آنها را روانه بازار می کنند.
وی گفت:در چند سال اخیر اداره کل منابع طبیعی استان برخی گونه های داروهای گیاهی را برای حفظ بقا کشت کرده و درسال جاری نیز با مشارکت ساکنین حوزه های آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی اقدام به کاشت گیاهان دارویی شده است.
به گفته وی در این شرایط بعد از تثبیت و سازگاری با محیط این اراضی در قالب ماده ۳ بهره برداری اصولی طی زمانبندی صورت گرفته اجازه بهره برداری به افراد ساکن منطقه که کاشت و مراقبت و نگهداری آن را برعهده داشته باپرداخت بهره مالکانه به دولت، مجوز برداشت داده خواهد شد.
شهلا احمدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: تا کنون ۲۵۴ گونه گیاه دارویی در استان جمع آوری و شناسایی شده است.
وی افزود: در ایران حدود ۱۵۰۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد که حدود ۲۰ درصد یا به عبارتی یک پنجم گیاهان دارویی ایران در استان لرستان وجود دارد..
وی با اشاره به نحوه بهره برداری غیر صحیح از این منابع گفت: اغلب این گیاهان توسط بهره بردارن محلی و در بعضی موارد استانهای همجوار و به شیوه ای کاملا ابتدایی برداشت می شوند و به صورت تازه خوری در فصل بهار در سطح شهرها به فروش می رسد و یا به صورت خشک شده توسط عطاری ها به فروش می رسد.
این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی استان لرستان اضافه کرد: علاوه بر این ، برخی واحدهای تولید فرآورده های گیاهی اقدام به برداشت از طبیعت می کنند که این شیوه غلط بهره برداری از رویشگاه های طبیعی گیاهان دارویی موجب آسیب بسیار به این گیاهان می شود.
احمدی یادآور شد: گیاهان دارویی ذخایر با ارزش ژنتیکی هستند که موجب تنوع زیست محیطی که یکی از مهمترین شرایط پایداری اکوسیستم های طبیعی هستند، می شوند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان اظهار داشت:اگر گیاهان دارویی وارد عرصه زراعت شوند و در صورتیکه واحد های بهره برداری و فرآوری زیر نظر مراجع دارای صلاحیت فعالیت نمایند پتانسیل اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده فراوانی دارند.
وی در خصوص ارتباط دادن گیاهان دارویی و صنعت داروسازی گفت: چندین طرح های تحقیقاتی در سالهای اخیر در خصوص کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی با ارزش استان در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا شده و علاوه بر این در مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی و دانشگاه لرستان هم طرحها و پایان نامه های متعددی در خصوص خواص و موارد کاربرد گیاهان دارویی انجام شده که برخی از آنها به تولید دارو هم منتهی شده است.
به گفته این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ، استان لرستان در گونه هایی همچون آویشن ، موسیر ، مرزه ، چای کوهی، شیرین بیان، گل گاو زبان، سبزی های بهاره ای مانند پیاز تابستانه لرستانی با نام محلی انشک، بن سرخ تره کوهی، بابونه، بومادرن، جوشن یا درمنه ایرانی پتانسیل بیشتری دارد.
وی گفت: با توجه به شرایط اکولوژیک استان و از طرفی کمبود آبی که گریبانگیر استان و کشور شده باید به سمت گیاهانی با نیاز آبی کمتر و یا حتی گیاهانی که پتانسیل کشت به صورت دیم دارند حرکت کنیم.
مراد زارعی کارشناس منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان نیز در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: کشت و توسعه گیاهان دارویی در زمین های دیم به خوبی جواب داده و سود بیشتری نسبت به سایر محصولات زراعی دیم برای کشاورزان دارد که همین امر می تواند در اقتصاد خانواده ها اثرات مطلوبی داشته باشد و در اشتغالزایی نیز می تواند امیدوار کننده باشد.
به گفته وی برای اینکه گیاهان دارویی در اشتغال و کارآفرینی تاثیر گذار تر باشند بهتر است برنامه های مدونی برای اجرای کشت گیاهان دارویی با مدیریت جهاد کشاورزی انجام شود.
این کارشناس منابع طبیعی اظهار داشت: با توجه به اقلیم مناسب و مطلوب و چهار فصل استان لرستان، می توان از خاک این استان به عنوان بهترین قطب کشت و تولید گیاهان دارویی استفاده کرد و در همین راستا می توان کشت برخی از گونه های گیاهی در این استان را به صورت دیم در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیشتر گیاهان دارویی استان خودرو هستند گفت: با بذرگیری و یا با استفاده از غده پیاز گونه های مرتعی و یا از طریق تولید و کاشت نهال می توان نسبت به کاشت گیاهان دارویی اقدام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.