×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
پایداری گیاهان در گرو بهره‌برداری پایدار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، یوسف یوسفی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی حفاظت از گیاهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – با تاکید بر اینکه گیاه و پوشش گیاهی و اکوسیستم مرتعی مبحثی حساس و مهم در حوزه منابع طبیعی است، گفت: نقش گیاهان در دوام کشاورزی و توسعه گردشگری دارای اهمیت بسیاری است و باید آنها را به عنوان ارکان صنعت و اقتصاد سبز جدی گرفت.

وی بر حفاظت از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در استان مرکزی سه گیاه موسیر، آنغوزه و بادرنجویه در معرض خطر هستند و برداشت و چیدن بی‌رویه انقراض آنها را در استان باعث خواهد شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان با اشاره به اینکه چیدن گیاهان به ویژه گیاهان خوراکی و دارویی با انگیزه اقنصادی صورت می‌گیرد، افزود: استنباطی درخصوص گیاهان دارویی و خوراکی مبنی بر بی‌خطر بودن آنها وجود دارد و این موضوع باعث شده است که بهره‌برداری بی‌رویه از آنها به وفور انجام گیرد، در صورتی که این شرایط باید کنترل شود.

وی تصریح کرد: به منظور کنترل و بهره‌برداری درست و اصولی در ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی گون و باریجه استان مطالعات اجرایی انجام گرفته و این اقدام باعث کنترل عرصه‌ها و همچنین کنترل نحوه برداشت خواهد شد اما، برخی گیاهان و اراضی نیازمند کار کارشناسی هستند و باید چنین مطالعاتی نیز برای آنها صورت گیرد تا بتوان بهره‌برداری پایدار را شاهد باشیم.

یوسفی با اشاره به برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی و دارویی به ویژه در فصل بهار اظهار کرد: این گیاهان ارگانیک هستند و لازم است که در رژیم غذایی مردم قرار گیرند اما، در صورتی که نسبت به خواص و همچنین عوارض آنها اطلاعات کافی داشته باشند.

وی اضافه کرد: برداشت گیاهان در مراتع از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، چراکه هزینه‌ای برای آنها پرداخت نمی‌شود و از نظر گردشگری نیز نوعی تفریح محسوب می‌شود. در کنار این عوامل برداشت اصولی اینگونه گیاهان مانع از انقراض گیاه شده و امکان رشد دوباره بذر گیاه فراهم می‌شود که این مهم نیز در نهایت به حفظ آب و خاک می‌انجامد.

وی با بیان اینکه استفاده درست از گیاهان دارویی نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه است، افزود: باید فرهنگ استفاده درست از گیاهان ارگانیک در جامعه ترویج شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه همه ما می‌توانیم قرق‌بان و مرتعدار باشیم و عملا در این راستا با طبیعت همیاری کنیم، یکی از معضلات مهم فعلی در بحث حفاظت از گیاهان را آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی عنوان کرد که متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری و گاه از روی عمد پوشش گیاهی مراتع گرفتار آتش می‌شود.

وی یکی دیگر از عوامل خطر را گردشگری با روش‌های مختلف دانست و افزود: منابع‌طبیعی استان به منظور کنترل و توسعه گردشگری مطلوب، نسبت به جنگل‌کاری و توسعه پارک‌های جنگلی اقدام می‌کند، همچنین در حوزه حفظ گیاهان دارویی و صنعتی نسبت به ایجاد ذخیره‌گاه‌ها اقدام می‌کند.

یوسفی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ هکتار از اراضی استان با عنوان ذخیره‌گاه جنگلی قرق ۱۰۰ درصدی است و در درون منطقه به منظور بهره‌بهرداری بهینه از مراتع برنامه‌های حفاظتی انجام گرفته است. در این راستا بهره‌برداری به شکل اصولی انجام می‌گیرد و گیاهان مجاز برداشت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برداشت علوفه صرفا در صورت برخورداری از پروانه چرا انجام می‌گیرد، عنوان کرد: در مناطق بیابانی که حساسیت ویژه‌ای در خصوص آنها وجود دارد، بهره‌برداری و اصلاح برنامه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه ما در بحث بیابان‌زدایی، تثبیت شن‌های روان در تالاب میقان اراک را در تجربه کاری خود داریم، می‌توان در دیگر مناطق مختلف استان موفق عمل کرد که البته این اقدام و حفظ پوشش گیاهی با همراهی مردم ممکن و میسر خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.