×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افغانستان ۲ برابر ایران در هر هکتار زعفران تولید می‌کند

به کزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خانه ملت، جواد هروی با بیان اینکه مباحثی که در مورد کشت زعفران به صورت علمی مطرح می شود با آنچه که عملا به صورت سنتی در حال انجام بوده کاملا متفاوت است، گفت: نکاتی که در مورد توسعه کشت و برداشت زعفران درکشور ما مطرح می شود با چیزی که در بحث جهانی مورد توجه بوده و صورت می گیرد بسیار متفاوت است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش ما این است که روند تولید زعفران از شکل سنتی به شکل مدرن، فرآوری شده و صنعتی درآید که ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی در این راستا یک ضرورت بسیار مهم است.

وی با اشاره به سفر هیات دولت به استان خراسان جنوبی، تصریح کرد: یکی از خواسته ها و تاکیداتی مسئولان و مردم خراسان جنوبی این است که هیات دولت بتواند به بحث ایجادشرایط و سازوکار لازم برای راه اندازی مراکزتحقیقاتی در استان ورود کرده و کشاورزان و دست اندرکاران تولید را با هدایتها و اعتبارات علمی مناسب یاری کند.

هروی در خصوص دلایل افت میزان تولید زعفران در سال جاری و تاثیر راه اندازی مراکز تحقیقاتی کشت زعفران در افزایش تولید این محصول، گفت: اینکه تولید زعفران از لحاظ کمی کاهش داشته را قبول داریم اما واقعیت این است که افت کیفی زعفران تولیدی ما را دچار مشکل کرده است.

وی تاکید کرد: ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی و انجام کار کارشناسی دقیق به منظور تغییر شیوه سنتی کشت زعفران و استفاده از روشهای مدرن و علمی تولیدی می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند.

۳٫۵ تا۴ کیلو در هکتار رکورد تولیدزعفران در ایران/ ۹ کیلو در هکتار رکورد تولید زعفران درافغانستان

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص رکورد تولید زعفران در استان خراسان جنوبی توضیح داد: در حال حاضر رکورد کشت زعفران در استان ۳٫۵ تا ۴ کیلو در هکتار است این در حالی است که رکورد کشور همجوارمان افغانستان حدود ۹ کیلو در هکتار و رکورد جهانی ۱۳٫۵ تا ۱۴ کیلو در هکتاراست.

هروی با تاکید برضرورت ارتقای کیفی وکمی تولید زعفران، بسته بندی و صنایع مکمل این محصول و راه‌اندازی ایستگاه‌های تحقیقاتی، تصریح کرد: راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی در استان خراسان جنوبی از گذشته هم مطرح بوده اما تاکنون به شکل عملیاتی اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش ما این است تا با فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی کشت زعفران و همچنین سایر گیاهان دارویی در استان و اتخاذ نگاه کارشناسی و علمی برای تولید این محصولات جایگاه کشور در این خصوص ارتقا یابد و دست اندرکاران تولید این محصولات نیز مورد حمایت قرارگیرند./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.