×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۱۵ درصدی تولید گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

مقصود قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص روند تولید گیاهان دارویی در آذربایجان غربی نسبت به سالهای گذشته،‌ با بیان اینکه سالانه شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان تولید هستیم، افزود: هم اکنون تعداد گونه های گیاهان دارویی کشت شده در استان از ۱۶ گونه در سال ۹۰ به ۲۶ گونه در حال حاضر افزایش یافته و پیش بینی می شود که در سالهای آینده نیز این میزان افزایش یابد. 

وی با اشاره به شناسایی ۶ گونه جدید گیاه دارویی شامل آویشن، اسطوخودوس، بادرنجبویه، گل راعی و آرتیشو یا کنگرفرنگی خر داد و افزود: هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در رویشگاههای طبیعی ارومیه وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد از این تعداد گونه گیاهی مصرف دارویی دارند، در حال حاضر بصورت سنی از حدود ۱۵۰ نوع استفاده و ۲۶ نوع گیاه دارویی در آذربایجان غربی کشت می شود.

وی با اعلام اینکه بذر گیاهان دارویی به متقاضیان کشت این گیاهان به صورت کشت الگویی توزیع  و برای اولین بار گیاه آلوئه ورا به شکل گلخانه ای در مهاباد کشت می شود، اظهار داشت: هدف از توسعه کشت گیاهان دارویی در استان، توسعه سطح زیر کشت، افزایش تنوع و کیفیت گیاهان دارویی و شناسایی مناطق مستعد جهت کشت گیاهان دارویی درسطح استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی از اتمام طرح مطالعه و مکانیابی کشت گیاهان دارویی در ارومیه خبر داد و اضافه کرد: ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی پلدشت برای کشت گیاهان دارویی واگذار و در صورت آماده سازی زیرساختهای لازم آماده کشت و بهره برداری می شوند.

قربانی سطح زیرکشت گیاهان دارویی در ارومیه را ،۷۷ هکتارگیاه دارویی بادرشبو ، ۱۵۰ هکتارگیاه داروئی جعفری ، ۵۰ هکتارگیاه دارویی شوید ، ۱۷ هکتار گیاه داروئی نعنا فلفلی و ۱۰ هکتار گیاه داروئی گل محمدی و میلیونها اصله درخت بیدمشک به صورت حاشیه کاری اعلام کرد.

وی ادمه داد: متاسفانه افزایش قیمت و مصرف بالای گیاهان خوراکی و داروئی ازقبیل ریواس، کنگر، آویشن باعث برداشت بی رویه محصولات تولیدی ازمراتع شده و افراد محلی و فروشندگان سودجو بدون توجه به اصول بهره برداری و حفظ منابع ژنتیکی موجود اقدام به برداشت کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاوزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با رویه حاکم بر برداشت این گیاهان طی سالهای آینده امکان حذف و عدم رشد این گیاهان از طبیعت وجود دارد، گفت: استان با بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مربع وسعت و برخورداری از آب وهوا و بارش‌های مناسب یکی‌از مهمترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی در کشور است.

تاکنون حداکثر ۷۰۰ و حداقل ۴۶۰ گونه گیاهی دارویی از جمله کاسنی، شب بو و انعناع ، بولاغ اوتی،ختمی، چوبان کبریتی، بادرنجبویه، شیرین بیان، ثعلب، مرزه، اله گز، نسترن، موسیر، گندله، داغ جعفری سی، داغ قارپیزی، دوه دابانی، مندی، قوش اوزومی، داغ سقزی، یمیشان، چریش، هویچ وحشی، غازیاغی، یارپیز، کنگر، شوید، کهلیک اوتی و اوشقون در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.