×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باززایی ۴ گونه گیاهی در معرض انقراض توسط کشت بافت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، شهاب الدین منتظمی اظهار داشت: باززایی این گونه های گیاهی با استفاده از زیست فناوری انجام شده که با موفقیت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه حفاظت از تنوع زیستی از اولویت های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است گفت: در کشورهای در حال توسعه، حفاظت از زیستگاه همراه با توسعه پایدار اصلی ترین روش حفاظت است.

منتظمی ادامه داد: در دو دهه گذشته روش های نوین مانند استفاده از زیست فناوری در زمینه های مختلف از جمله حفاظت و احیای گونه های در معرض تهدید گسترش یافته است.

وی گفت: کاربردهای زیست فناوری در زمینه حفظ ، نگهداری و بهره برداری مناسب از ذخایر ژنتیکی به روش کشت بافت که دارای پتانسیل بسیار بالایی برای حفظ ژرم پلاسم است بسیار مثمرثمر است.

مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در ایران نیز اقدامات موثری برای احیای گونه ها به ویژه گونه های دارویی با استفاده از زیست فناوری انجام شده است.

*** سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ (نام علمی: Lilium ledebourii) یکی از گونه‌های تیره سوسن است. ارتفاع آن بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر است. تنها گونه ایرانی جنس سوسن است که از لحاظ زیبایی همردیف بیشتر گونه ‌های شناخته شده و پرورش یافته این جنس است.

نمونه‌هایی از آن که تعداد بیشتری گل دارند، نیز دیده شده است اما معمولا دارای ? تا ?? گل است که قطعات گل پوش آن در حدود ? سانتیمتر طول دارند. این گونه تاکنون فقط در یک محل در استان گیلان کشف شده و در خارج از ایران نیز تنها در شهرستان لنکران در جمهوری آذربایجان کشف شده ‌است. زمان گلدهی در خرداد ماه است.

*** زوفا با نام علمی Hyssopus officinalis

زوفا از کلمه یونانی آزوب به معنای گیاه مقدس گرفته شده است و یکی از مهمترین گونه های گیاهی است که برای معطر کردن نوشابه ها در قدیم به کار می بردند. زوفا یکی از مهمترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می رود.

زوفا در سطوح وسیعی در مرکز و جنوب اروپا عمدتا در روسیه ، بلغارستان ، مجارستان ، ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه و در کشمیر هند کشت می شود.

گیاهی چند ساله است. منشا این گیاه آسیای صغیر گزارش شده و از دریای خزر تا دریای سیاه و همچنین در مناطق شنی نواحی مدیترانه می روید . Hyssopus Officinalis چهار زیر گونه دارد .مهمترین آنها زیر گونه Officinalis و زیرگونه Subsp. Canescens است.

برگهای صاف ، فاقد دندانه ، باریک ، کشیده و کم و بیش نیزه ای شکل و رنگ آن سبز روشن است .

*** پونه سای بینالودی

گیاه پونه سای بینالودی (Nepeta binaludensis) گونه ای دارویی و نادر از تیره نعناعیان است که در منطقه محدودی از کوه های بینالود واقع در استان خراسان، پراکنده است.

این گیاه عمدتا برای درمان بیماری های گوارشی، ناراحتی های اعصاب ، استرس، سرماخوردگی ، روماتیسم ، سردرد، میگرن و ناراحتی های گوارشی کاربرد دارد.

*** اسپند

اسپند (نام علمی: Peganum harmala) ، سپند یا اسفند گیاهی چندساله یا پایا از تیره نیتراریاسه (Nitrariaceae) است.

اسپند گیاهی است دارای ارتفاعی به طول حدود ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر. ظاهر آن بوته مانند، دارای برگ‌های سبز با تقسیمات باریک و دراز و نامنظم است. گل‌های آن درشت و دارای کاسبرگ نازک و گلبرگ بزرگ برنگ سفید مایل به سبز، میوه آن پوشینه و حاوی دانه‌های متعدد به رنگ سیاه است.

گیاه اسپند در بردارنده مواد ضد میکروبی از نوع فلاونوئیدها و آلکالوئیدها است که این مواد در بخش ‌های مختلف آن زیاد یافت می ‌شود. از جمله آلکالوئیدهای مهم آن می ‌توان به آلکالوئید هارمین، هارمالین، هارمالول و پگانین و آلکالوئیدهای کینازولین اشاره کرد.

در طب سنتی از عصاره‌های گیاهی اسپند جهت افزایش ترشح شیر، دفع ترشح شیر، دفع کرم‌های روده، درمان روماتیسم، افزایش قدرت جنسی و نیز به عنوان یک مسکن جهت رفع درد معده به کار می ‌رفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.