×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رونمایی از طرح های پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، طی مراسمی با حضور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل امور بانوان استانداری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و جمعی از مسئولان استانی و پژوهشگران از ۶ دستاورد پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در مجتمع تحقیقاتی و آموزشی جهاد دانشگاهی استان رونمایی شد.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی در این مراسم از تخصیص اعتبار ۱۱۴ میلیارد تومانی برای حمایت از طرح های تولیدی، اشتغالزایی و کار آفرینی استان خبر داد.

سید رضا حسینی از تخصیص بودجه ۱۱۴میلیارد تومانی دولت درقالب کمک های فنی اعتباری برای حمایت از فعالیت های بخش تولید، اشتغالزایی و کار آفرینی استان خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی بخش های اقتصادی نظیر جهادکشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و خدمات می‌توانند با قرارداد سه جانبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک عامل و دستگاه اجرایی از محل این کمک‌ها بهره‌مند شوند.

حسینی با بیان اینکه آذربایجان غربی از توانمندی علمی، نیروهای نخبه دانشگاهی و پتانسیل های بالایی بهره مند است افزود: مشکل اصلی استان در ایجاد ارزش افزوده برای موضوعات علمی و ثروت آفرینی از این ظرفیت ها است که این امر نیز نشات گرفته از عدم ایجاد ارتباط بین رشته ای در دانشگاه ها و فقدان ارتباط موثر دانشگاه با صنعت و نبود نگاه سیستماتیک در دستگاه های استان است.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نظام اداری ما از روزمرگی رنج می برد و باید با احساس مسئولیت و باور توانمندی های یکدیگر بتوانیم با دوری از روزمرگی این نگاه سیستماتیک و پیوند بین رشته ای را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منطقه و استان برقرار کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی حمایت از پژوهشگران و محققان را یکی از ملزومات توسعه استان برشمرد و اظهار کرد: حمایت از طرح های پژوهشی و توسعه آن در گستره تولید صنعتی باید یکی ازاولویت های اصلی جهاد دانشگاهی و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و سایر نهاد های ذی ربط باشد.

حسینی با تاکید بر لزوم حمایت از ارائه پژوهش های بخش کشاورزی و آب و خاک در  استان و منطقه شمال غرب کشور عنوان کرد: امروز با وجود تغییر شرایط اقلیمی در منطقه و بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه نیازمند تغییرات اساسی در شیوه کشت محصولات کشاورزی هستیم اما با این حال بسیاری از محصولات کشاورزی استان همچنان با شیوه های سنتی کشت می شوند و این رویه باید اصلاح شود.وی افزود: با بودجه محدود نمی‌توان همه مشکلات استان را یکجا حل کرد و باید نسبت به اولویت بندی نیازهای پژوهشی استان در زمینه های مختلف اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه برای توسعه هر استان متناسب با ظرفیت ها و نیازمندی هایش باید برنامه و چشم انداز کلان منطقه ای تعریف کرد افزود: ناتوانی در بومی سازی طرح ها و عدم توجه به ظرفیت های منطقه ای باعث شده است روند توسعه استان امروز با مشکل مواجه شود و شاهد طرح های نیمه تمام بسیاری در استان هستیم.طرحهای رونمایی شده به شرح زیر است:

تولید کیت‌های سنجش آلاینده‌های نیترات، نیتریت و آمونیوم

برای آزمایش سریع و ساده آبهای آشامیدنی و صنعتی به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از تخریب دستگاهها و همچنین کنترل فرایندهای تولید، به روشهای مطمئنی برای شناسایی و اندازه گیری مواد شیمیایی موجود در آب نیاز است. پژوهشگران معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی موفق به دستیابی فناوری و تدوین دانش فنی تولید کیت‌های سنجش نیترات، نیتریت و آمونیوم شدند. کیت‌های تولید شده در جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی ابزاری مناسب برای تشخیص و سنجش کمیتهای نیترات، نیتریت و آمونیوم هستند.

سوپر جاذب  زیست تخریب پذیر

به دلیل خشکسالی‌های اخیر، رشد جمعیت و کمبود و بحران آب توجه به استفاده بهینه از منابع آب و صرفه جویی در مصرف آب ضروری شده است.از راهکارهای مدیریتی برای استفاده بهتر از منابع آبی موجود، کاربرد سوپر جاذب  آب است یکی از راهکاری حل این مسئله استفاده از سوپر جاذب  آب و هیدروژل های زیست تخریب پذیر است که پژوهشگران معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان غربی موفق به تولید هیدروژل(سوپر جاذب آب) با پایه نفتی و سلولزی شدند.

مصرف‌بهینه از آب، امکان کشت در مناطق بیابانی و سطوح شیب دار، هوادهی بهتر در خاک وافزایش بازده محصول از مزایای عمده سوپر جاذب کشاورزی است.این سوپر جاذب ها دارای کاربردهایی در صنعت بهداشتی، کشاورزی، بتن، رطوبت زدایی از ذغال سنگ، صنعت کابل، انفجار سنگ معدنی و موارد متعدد دیگر هستند.

پلیمر پلی الکترولیت کاتیونی

پلیمر های پلی الکترولیت، ترکیبات پلیمری با وزن ملکولی بالا و بار الکتریکی کاتیونی یا آنیونی محلول در آب هستند، کاتیون یا آنیون متصل به پیکره شیمیایی پلیمر تعیین کننده نوع بار فعال آن است.این ترکیبات پلی مری در تولید نفت، حفاری چاه نفت و بهربرداری نفت خام، تصفیه آب و فاضلاب، صنعت کاغذسازی، صنعت نساجی، کشاورزی و سایر صنایع کاربرد دارند.

تولید گیاه دارویی استویا از طریق کشت بافت

شکر برگ یا استویا گیاهی چندساله و بوته‌ای و بومی ارتفاعات شمال پاراگوئه است. این گیاه به عنوان گیاه شیرین کننده طبیعی شناخته شده و تخمین زده شده که ۳۰۰ برابر شیرینتر از نیشکر بوده و جایگزینی طبیعی برای شکر است.مصرف این گیاه مناسب با خواص آنتی اکسیدان و ضد فشار خون برای بیماران دیابتی مناسب و به کنترل قند خون، کاهش وزن (کاهش اشتها) کمک می کند.

تولید گیاه کارلا با نام علمی موموردیکا

گیاه کارلا با نام علمی موموردیکا یکی از گیاهان معروف آسیای جنوبی بوده و در آمازون، شرق آفریقا و جزایر کاراییب و جنوب آمریکا به منظور تامین غذا و دارو کشت می شود. میوه این گیاه شبیه خیار بوده و با تعداد زگیل روی سطح میوه، که ارزش دارویی این گیاه طبق رفرنس های پزشکی بین الملی برای تنظیم و کنترل دیابت و جهت مبارزه با سلولهای سرطانی و پیشگیری از تومور ها و کاهش دهنده فشارخون وکاهش دهنده  کلسترول مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید موز به روش کشت بافت

موز گیاهی علفی تک لپه ای بوده که موطن اصلی آن شمال شرقی هند می باشد. خواص موز بر کسی پوشیده نیست و به عنوان کاهنده فشار خون و حاوی ویتامین ب۶  و ب ۱۲ و پتاسیم و منیزیم بوده و حاوی دوپامین هورمون شادی، تقویت معده، و منبع انرژی است. این گیاه موز با روش “کشت بافت” تکثیر شده، که رقم “دوارف کاوندیش” پاکوتاه بوده حداکثر ارتفاع ۲۸۰ سانتی متر است.

در این مراسم از دانش تولید گیاه ارکیده به روش کشت بافت، تولید موز گلخانه ای برای اولین بار درشمالغرب کشور، تولید نانو کاتالیست آلومینا، اکسید زیرکونیوم و اکسید سیلسیم با کاربری در صنعت نفت، تولید ۵ نوع کیت آزمایشگاهی(نیترات، نیتریت، آمونیوم، سیانید و کلر قابل استفاده در صنعت کشاورزی و آب، تولید پلیمرهای پلی الکترولیت کاتیونی(مورد استفاده در صنعت کاغذسازی، تصفیه نفت و آب و فاضلاب، و حفاری)، دمولسیفایر یا تعلیق شکن و تولید سوپر جاذب زیست تخریب پذیر با کاربردهای بهداشتی، صنعتی و کشاورزی رونمایی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.