×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ۳۰ رقم گیاه در استان اصفهان با استفاده از روش “کشت بافت”

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، کارشناس نهال سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲.۵ میلیون اصله نهال و یک میلیون بیش از سال گذشته به روش “کشت بافت” در این استان تولید شود.

فرشاد شمسی کیا در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ۳۰ رقم گیاه در استان با استفاده از روش تولید می شود که می توان به گل محمدی، انواع گل و گیاهان زینتی و پایه های رویشی درختان و گیاهان آبزی اشاره کرد.

وی ادامه داد : اکنون هشت شرکت فعال در این زمینه بیشتر در شهرستان‌های نجف آباد، مبارکه، فلاورجان، اصفهان و کاشان به کار مشغولند و بیشتر تولیدات آنها جنبه تجاری دارد.

کارشناس نهال سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: تا پایان امسال مجموعه های تولیدی این روش به ۱۲ شرکت خواهد رسید و شرکت های جدید امسال بیشتر در بخش آزمایشگاهی(تخصصی) مشغول خواهند شد.

شمسی کیا اضافه کرد: برخی از گیاهانی که به اصطلاح سخت تکثیر نامیده می شوند تنها با این روش می‌توان آنها را تولید کرد بنابراین توجه هرچه بیشتر به روش کشت بافت ضروری است.

وی با اشاره به اینکه برخلاف جدید بودن کشت بافت، این روش در مقایسه با سایر روش‌ها در تولید نهال ارزان است تصریح کرد: بر همین اساس هرچه بتوان تولیدکننندگان این بخش را توانمند کنیم در توسعه صنعت کشاورزی سهم قابل توجهی خواهد داشت.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه تولید نهال سالم از نتایج این نوع کشت محسوب می شود اظهارداشت: تولید و تکثیر گیاهان عاری از ویروس و بیماری‌های “فیتوپلاسمایی” (گروه مهمی از بیمارگرهای گیاهی) و تولید متابولیت های ثانویه (ترکیبات آلی‌ که بطور مستقیم در مراحل رشد و نمو یا تولید مثل یک جاندار شرکت نمی‌کنند) گیاهان دارویی از نتایج مثبت این روش است.

‘کشت بافت’، کشت سلول‌ها، بافت‌ها یا اندام‌های گیاهی در مواد مغذی مخصوص فرموله شده است، در این روش و در شرایط مناسب، یک گیاه کامل می‌تواند از یک سلول واحد تولید شود.

این روش بیش از ۳۰ سال است وجود دارد و به‌عنوان یک فناوری مهم کشورهای در حال توسعه برای تولید گیاهان فاقد بیماری، دارای کیفیت بالا و تولید سریع گیاهان شناخته شده است.

همچنین این روش در زمینه به نژادی کشاورزی برای دستیابی به گونه‌های مقاوم استفاده می‌شود.

اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی (معادل ۵ درصد از مساحت استان) ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.