×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تقویت حافظه و کمک به درمان فراموشی با استفاده از گیاهان

نویسنده: دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

دکتر امیرهومن کاظمی

دکتر امیرهومن کاظمی

روزنامه جام جم، شماره ۳۵۴۳ به تاریخ ۶/۸/۹۱، صفحه ۱۶ (سلامت)

اختلالات تمرکز و کاهش قدرت حافظه یکی از پیامدهای زندگی شلوغ و پراسترس دنیای پر برخورد صنعتی و مدرن امروز است.

فراموشی و کاهش حافظه در هر سنی ممکن است بروز کند. البته این مشکل در افراد مسن بسیار شایع تر است. یکی از جدی ترین بیماری های فراموشی، دمانس مغزی و آلزایمر است که در افراد مسن اتفاق می افتد و مهم ترین علامت آن کاهش قدرت حافظه است. بعضی روش های طب مکمل می تواند از بیماری فراموشی جلوگیری کند یا جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

ترکیبات گیاه جینکو یکی از شناخته شده ترین داروها برای درمان اختلالات فراموشی، آلزایمر و کاهش قدرت حافظه است. جینکو یک گیاه مهم در طب چینی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و سال هاست که ترکیبات آن در سراسر دنیا برای کمک به تقویت حافظه و فعال کردن مغز به کار می رود. از جمله گیاهان دارویی دیگری که می تواند برای کمک به درمان اختلالات فراموشی تجویز شود می توان به بادرنجبویه، مریم گلی، شیرین بیان و ماگنولیا اشاره کرد.

رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه و میوه و مصرف بیشتر مواد آنتی اکسیدان و ویتامین ها می تواند در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد. مطالعات انجام شده ترکیباتی چون اسـیدهای چرب امگا ـ ۳، کلسیم و ویتامین E را در جلوگیری از فراموشی و تقویت حافظه موثر می داند.

تحقیقات نشان می دهد طب سوزنی یکی از مهم ترین روش های طب مکمل است که می تواند با مکانیسم های مختلف باعث تقویت حافظه، کمک به درمان اختلالات فراموشی و آلزایمر شود. از سایر روش های طب مکمل که می تواند به درمان اختلالات فراموشی کمک کند می توان به رایحه درمانی، آروماتراپی (استفاده از بعضی روغن ها و انجام ماساژ) و موسیقی درمانی اشاره کرد.

تایی چی نیز یکی از ورزش های طب مکمل است که می تواند به آرامش و افزایش تمرکز افراد کمک کند. دریافت ترکیبات استروژن در زنان پس از سن یائسگی نیز می تواند در جلوگیری از بیماری فراموشی موثر باشد.

از دیگر مواردی که برای جلوگیری از اختلالات فراموشی یا کمک به درمان آلزایمر توصیه می شود، می توان به کاهش استرس و زندگی آرام، ورزش، فعال نگاه داشتن مغز از طریق مطالعه و یادگیری دائم، دوری از آلودگی هوا بویژه سرب، استراحت و خواب کافی اشاره کرد.

  1. علیسینا

    اگر مطالب دیگری دارید به اشترک بگزارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.