×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
ظرفیت های استان کرمان در تولید گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می گوید : دراین استان با بیش از ۲ هزار و ۷۴۷ هکتار کشت گیاهان دارویی سالانه ۶ هزار و ۴۲۵ تن گیاه دارویی تولید می‌شود .

آقای میرزابیگی با بیان اینکه استان کرمان جزو استان های برتر در تولید گیاهان دارویی است، می افزاید : عمده این تولیدات را تجار و بازرگانان استان های مجاور خریداری و به استانهای دیگر و کشورهای خارجی صادر می‌ کنند . 

وی با بیان اینکه استان کرمان یکی از ذخیره گاههای بسیار ارزشمد گیاهان دارویی در ایران است، اضافه می کند : شرایط آب و هوایی و اقلیم متفاوت در این استان باعث شده است تا رویش گاههای طبیعی گیاهان دارویی در بیش از ۳ میلیون هکتار از مراتع استان پراکنده شود. 

معاون فنی و اجرایی سازمان جهادکشاورزی کرمان می گوید : در ایران بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نوع گونه گیاهان دارویی وجود دارد که بیشتر این گونه‌ها در استان کرمان رشد می‌کنند. 

آقای میرزابیگی ادامه می دهد : متاسفانه افزایش چرای دام در مراتع باعث از بین رفتن گیاهانی می‌شود که بصورت طبیعی در مناطق مختلف کشور می‌روید . 

وی با اشاره با اینکه همه محصولات کشاورزی بعد از برداشت به انبارداری، نگهداری و خشک کردن نیاز دارند بر ایجاد صنایع وابسته در زمینه گیاهان دارویی تاکید می کند . 

آقای میرزابیگی شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی و نیازسنجی این بازارها را برای توسعه کشت و تولید گیاهان دارویی موثر می داند و می افزاید : رزماری ، اسطوخودوس، گشنیز، رازیانه، زیره سبز، روناس، حنا، وسمه ، ختمی، آویشن، بادرنجبویه و گاو زبان از مهمترین گیاهان دارویی این استان است که بیشتر در شهرستان های کرمان ، بافت، کوهبنان، راور، شهربابک، زرند، رفسنجان، شهداد و بم می‌روید. 

یک کارشناس گیاهان دارویی نیز می‌گوید : در زمانی که داروهای شیمیایی، داروخانه‌های خانگی را به سیطره خود درآورده‌اند، کسانی هستند که برای درمان دردهای خود هنوز به گیاهان دارویی رو می‌آورند .

آقای ایرانمنش می افزاید : طب گیاهی در کرمان استفاده وسیعی دارد، هر چند نسبت به گذشته این مهم کمرنگ‌تر شده است اما باز هم مشتریان خاص خود را دارد.

وی از برجسته‌ترین سنت‌های مردمان کرمان را استفاده از طب گیاهی و سنتی در درمان بیماری‌ها می داند و خاطر نشان می کند : عطاری در کرمان از مشاغلی است که قدمت بسیار دارد در واقع این شغل که از سنت‌های کهن و زیبای گذشتگان است که در کنار توسعه و پیشرفت‌های امروزی بشر و گسترش زندگی ماشینی و توسعه فنآوری‌ها اصالت خود را همچنان حفظ کرده است.

رئیس اداره گیاهان دارویی اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمان هم می‌گوید : ۱۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان کرمان، شناسایی شده اند . 

آقای زنگی‌آبادی می افزاید: استان کرمان با توجه به وسعت فراوان، گستردگی و تنوع اقلیمی، دارای رویشگاه‌های متنوع گیاهان دارویی است که متاسفانه برخی از آنها با توجه به اهمیت و ارزشی که دارند، به علت خشکسالی و سایر عوامل تخریبی با خطر انقراض روبه‌رو هستند. 

وی اضافه می کند : اداره‌ گیاهان دارویی این اداره کل با همکاری و مشاوره کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان ۱۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های مهم گیاهان دارویی استان را شناسایی و برای حفاظت از این رویشگاهها، طرح‌هایی را تهیه کرده است. 

آقای زنگی‌آبادی با اشاره به نقش و اهمیت استفاده از گیاهان دارویی و ارزش اقتصادی این گیاهان خاطر نشان می‌کند: در این خصوص احیا و حفاظت از این رویشگاه‌های طبیعی ضروریست، 

رئیس اداره‌ گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان می‌گوید: در تحقیقی که جهاد کشاورزی کرمان انجام داد ‌اکنون ۲۸۵ گیاه دارویی کم نظیر در کرمان کشف شده که از ۲۰۰ جنس و ۷۰ گونه مختلف گردآوری شده‌ و بیشترین پراکندگی این گیاهان در ارتفاعات کرمان به ثبت رسیده است.

آقای زنگی آبادی می‌افزاید: تاسیس دانشکده‌های تامین گیاهان دارویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمینه گیاهان مختلف دارویی و نگاه به بخش گیاهان دارویی به‌عنوان صنعت مادر در استان از راهکارهای توسعه علم گیاهان دارویی در کشور و استان است.

یک کارشناس مسئول گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان می‌گوید : ۲ گونه گیاه دارویی کرفس کوهی و پونه جوپاری که دارای خواص دارویی خاصی هستند ، فقط در استان کرمان می‌رویند. 

آقای پورمیرزایی با بیان این‌که در مناطق خشک و گرمسیری استان کرمان گیاهان دارویی همچون وسمه، چای ترش و حنا ، در مناطق کوهستانی زعفران و در همه مناطق استان گیاه دارویی آلاله به صورت خود رو یافت می‌شود، می‌افزاید: گونه‌های دارویی زیتون تلخ، اسطوخدوس ، بابونه، بومادران زینتی، ختمی و رزماری به طور مصنوعی در شهر کرمان کشت و پرورش داده می‌شود .

اما حیات گیاهان دارویی استان کرمان با تهدیدات مختلفی مواجه است به غیر از خشکسالی‌های چند سال اخیر، عوامل انسانی نیز باعث از بین رفتن زیستگاه‌های بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی در این استان شده است به طوری‌که چرای دام‌ها در رویشگاه‌های گیاهان دارویی باعث شده است، گیاهان و بذر آنها خوراک گاو‌ها و گوسفند‌ها شود و رویشگاه‌های آنها تقلیل یابد و از سوی دیگر طمع ساکنان بومی محل برای کسب درآمد تیشه به ریشه این گیاهان زده است. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان با بیان این‌که این استان از مهم‌ترین مراکز رشد گیاهان دارویی در کشور محسوب می‌شود ، می‌گوید: خشکسالی و کاهش بارندگی موجب کاهش رشد این گیاهان دارویی شده و رویشگاه‌های آنها را از بین برده است. 

آقای محمودی، میزان تولید سالانه گیاهان دارویی در کرمان را ۶۱۷ تن اعلام می‌کند و می‌افزاید: این میزان تولید با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آبی به طرز چشمگیری کاهش یافته است. 

آقای حسنخانی، استاد دانشگاه و کارشناس گیاهان دارویی به علت دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: قاچاق گیاهان دارویی از استان کرمان به کشور‌هایی همچون افغانستان و پاکستان باعث شده که بهره‌برداری بیش از حد از زمین‌های کشت شده موجب تخریب زودتر از موعد زمین‌هایی شود که رویشگاه گیاهان دارویی است. اما در حالی که استان کرمان قطب اصلی تولید و برداشت گیاهان دارویی در کشور است، از صنایع جانبی مورد نیاز این بخش همچون کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی و کارخانه داروسازی گیاهی هم بی‌بهره است. 

آقای صباحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان کرمان به ضرورت راه‌اندازی کارخانه داروسازی گیاهی در این استان اشاره می‌کند و می افزاید : با توجه به جایگاه استان کرمان در زمینه تولید و برداشت گیاهان دارویی باید اقدامات لازم با سرعت بیشتر در این زمینه صورت گیرد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.