×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای برنامه‌های بیولوژیک در جنگل با گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، فریبرز غیبی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان درباره اهمیت به منابع طبیعی و با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها، ۲۰۰ میلیون دلار معادل۷۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به ذخیره نزولات، برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و عملیات بیولوژیک به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه برای تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی این اعتبار کارگروهی متشکل از معاونت‌های مختلف سازمان جنگل‌ها تشکیل شد، گفت: در این کارگروه برنامه‌های اجرایی با محوریت عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری مورد بحث قرار گرفت همچنین برای اولین بار اعتبار بسیار خوبی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به برنامه‌های بیولوژیک اختصاص داده شده است.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در ادامه تصریح کرد: اعتبار برنامه‌های بیولوژیک در قالب بخش مرتع و جنگل هزینه خواهد شد. در بخش جنگل مساحتی حدود ۲۵ هزار و ۷۰۱ هکتار برنامه نهال‌کاری و بذرکاری برای توسعه جنگل در کشور پیش‌بینی شده و ۶۶ میلیارد و ۴۹۸ میلیون تومان هم اعتباری است که برای استان‌ها لحاظ شده است همچنین در ۶۲۷ حوزه آبخیز انتخابی این عملیات اجرایی می‌شود.

غیبی با اشاره به اینکه عملیات حفاظتی، تکمیل نقشه کاداستر و تثبیت مالکیت دولت، برنامه کمربندهای حفاظتی، پیشگیری و اطفای حریق، ایجاد پاسگاه، کنترل آفات و امراض و… در برنامه‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: در بخش مرتع برنامه‌های بذرپاشی، کپه‌کاری و حتی کودپاشی برای تقویت پوشش گیاهی مراتع در نظر گرفته شده است که توسط دفتر فنی مرتع در ۶۲۷ حوزه آبخیز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش جنگل با تمامی استان‌ها مکاتبه کرده‌ایم و مکان‌های مستعد برای بذرکاری و نهال‌کاری شناسایی شده است، اظهار کرد: برای این کار از گونه‌های بومی جنگلی استفاده خواهد شد همچنین بخشی از نهال‌ها از بخش خصوصی تامین می‌شود و همین بخش در نهال‌کاری‌ مشارکت می‌کند.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در ادامه اظهار کرد: در بخش مراتع و جنگل یکی از اولویت‌های ما جنگل‌کاری و فعالیت‌های بیولوژیک با استفاده از گیاهان دارویی است بنابراین گیاهانی که دارای ارزش اقتصادی هستند نیز در این برنامه در نظر گرفته شده‌اند تا از این راه برای جوامع محلی نیز اشتغال ایجاد شود.

به گفته غیبی از دیگر برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که قرار است با این بودجه اجرا شود، جمع‌آوری و ذخیره نزولات و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است همچنین این اولین سال است که پروژه‌های آبخیزداری متشکل از فعالیت کلیه بخش‌های مختلف سازمان جنگل‌ها تحت یک مدیریت جامع صورت می‌گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در سال جاری عملیات جنگل‌کاری با نهال در سطح ۱۶ هزار و ۹۵۸ هکتار اجرایی می‌شود، گفت: جنگل‌کاری با بذر نیز در سطح ۸۷۴۳ هکتار اجرایی خواهد شد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.