×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تخصیص ۲۰۰میلیون دلاری صندوق ذخیره ارزی به اجرای طرح‌های آبخیزداری

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال از تخصیص ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور خبرداد.

به گزارش ایسنا، فریبرز غیبی با اشاره به پیگیری‌های سازمان جنگل‌ها در خصوص اخذ اعتبارات از محل صندوق توسعه ارزی اظهار کرد : حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به سازمان اختصاص داده شده که بناست در راستای حفظ، احیا، توسعه، بهره‌برداری، آب، خاک و آبخیزداری کارها را به نتیجه برسانیم.

وی پیگیری و ‌پیشرفت پروژه‌های آبخیزداری را مهم دانست و در خصوص بحث حفاظت، افزود: قصد داریم مرز مستثنیات و اراضی ملی را که اولویت اصلی کمربند سبز است را مشخص و انجام داده و با کنترل و پایش آفات، سلامت عرصه‌های جنگلی و مرتعی را حفظ کنیم.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در خصوص عملیات نهال کاری نیزعنوان کرد: از نهال‌های بومی منطقه جنگلی استفاده می‌شود و برای اینکه انگیزه اقتصادی در میان مجریان طرح‌های مرتعداری، آبخیزداری و بیابان‌زدایی ایجاد شود، قصد داریم به این مجریان، اجازه کشت گیاهان دارویی را نیز بدهیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: می‌خواهیم با آسیب‌هایی که بر اثر تغییر اقلیم به عرصه‌های منابع طبیعی کشور وارد شده است ،مبارزه و آنها را کنترل کنیم و می‌توان با کار گروهی و با کمک جوامع محلی و بر اساس ضوابط فنی و اجرایی مشخص و با داشتن یک برنامه منظم و خوب ، پوشش گیاهی کشور را گسترش داد.

غیبی با اشاره به تخصیص ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور گفت: سیاستی که قبلاً در سازمان بود کمتر به عملیات بیولوژیکی و بخش‌های دیگر توجه می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: دیدگاه و سیاستی که رئیس سازمان برای تخصیص این اعتبار تحت عنوان آبخیزداری دارند، تمامی عملیات در این مدیریت جامع را شامل شده تا بتوانیم بازتاب این مدیریت در جامعه را به نحو احسن در راستای اهداف منابع طبیعی به منصه ظهور برسانیم.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور با اشاره به سیاست سازمان جنگل‌ها و دولت تأکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی برای کاهش تصدی‌گری دولت بخشی از تولید نهال را به عهده بخش خصوصی گذاشته‌ایم.

وی در پایان در خصوص سرانه جنگل کشور گفت: سرانه جنگل کشور یک سوم شاخص جهانی است چرا که ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک است.

غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در جلسه شورای معاونین در لرستان با اشاره به پیگیری‌های رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص اخذ اعتبارات از محل صندوق توسعه ارزی گفت : حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به سازمان اختصاص داده شده که بناست در راستای حفظ ، احیا ، توسعه ، بهره برداری ، آب ، خاک و آبخیزداری کارها را به نتیجه برسانیم.

وی در خصوص عملیات نهال‌کاری نیز اظهار کرد: از نهال‌های بومی منطقه جنگلی استفاده می شود و برای اینکه انگیزه اقتصادی در میان مجریان طرح‌های مرتعداری، آبخیزداری و بیابان‌زدایی ایجاد شود، قصد داریم به این مجریان، اجازه کشت گیاهان دارویی را نیز بدهیم.

فضل الله کولانی مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: معمولا اعتبارات صندوق توسعه ملی برای مواقع بحرانی در کشور استفاده می‌شود ولی چون مسئله آب و آبخیزداری یک مساله مهم و بحرانی در میان جامعه است، سازمان توانسته است از این صندوق، بهره‌برداری لازم را انجام دهد.

وی عنوان کرد : مشارکت مردم در هر پروژه‌ای ضامن اجرا و پایداری آن پروژه بوده و این مسئله در حفاظت از منابع طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا مسائل مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی با زندگی جوامع محلی آمیخته است.

در ادامه این جلسه خدیش کارشناس دفتر ممیزی و حد نگاری سازمان جنگل ها نیز بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح کاداستر در عرصه‌های جنگلی تاکید کرد و گفت:  تاکنون طرح کاداستر در ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور انجام شده است.

وی افزود: با انجام این فرایند دست رانت خواران و زمین خواران و معارضان از اراضی ملی کوتاه خواهد شد و مدیریت و ساماندهی این اراضی بهتر صورت می گیرد.

در ادامه این جلسه، شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده طرح‌های آبخیزداری و هزینه اعتبارات تخصیص داده شده از محل توسعه ملی گفت: در ۱۴ حوضه آبخیز عملیات اجرایی شامل عملیات مکانیکی ، بیولوژیکی ، حفاظت و حمایت مشتمل بر کاداستر ، گیاه‌پزشکی ، کمربند حفاظتی و آموزش و ترویج به منظور توانمندسازی جوامع محلی آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آبخیزداری ۲۵ درصد است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.