×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روش نوین برای عصاره‌گیری گیاهان دارویی با کمک امواج فراصوت

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، عادل اسدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: امروزه دستگاه‌های تولید کننده امواج مافوق صوت کاربردهای گوناگون علمی و صنعتی به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه پدیده “حباب‌زایی” (Cavitation) با کمک امواج فراصوت باعث بروز اثرات شدید موضعی مانند ایجاد فشاری برابر با ۲۰۰ بار و یا افزایش فشار می‌شود، اظهار کرد: این ویژگی مهم برای استخراج عصاره گیاهی، تجزیه سلولی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

اسدزاده با تاکید بر اینکه عصاره‌های گیاهان دارویی حاوی ترکیبات ثانویه وسیعی است و اغلب فعالیت زیستی دارند، یادآور شد: از آنجایی که عصاره‌های گیاهی به طور وسیع در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می‌شوند، از این رو نیاز به روش‌های نوین برای عصاره‌گیری این گیاهان مورد نیاز است.

مدیر پژوهشی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران ادامه داد: روش‌های سنتی عصاره‌گیری از گیاهان دارویی مانند روش “سوکسله” بسیار زمان‌بر است، ضمن آنکه نیاز به مقادیر زیادی حلال دارد. از این رو تقاضا برای استفاده از روش‌های جدید عصاره‌گیری با ویژگی کاهش زمان و مصرف حلال رو به افزایش است.

وی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه از سوی محققان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران خبر داد و اظهار کرد: در این تحقیق فناوری‌های مربوط به عصاره‌گیری از منابع گیاهی برای استخراج ترکیبات فعال گیاهان دارویی مورد ارزیابی قرار گرفت.

اسدزاده اضافه کرد: در این تحقیق پژوهشگران با طراحی و ساخت دستگاهی توانستند عصاره گیاهان دارویی را با کمک فراصوت استحصال کنند.

اسدزاده خاطر نشان کرد: با به کار بردن امواج فراصوت نسبت به روش‌های متداول، کارایی بالاتر و زمان عصاره‌گیری کمتر است، ضمن آنکه میزان مصرف حلال نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر آن هیچ‌گونه درگیری شیمیایی برای افت احتمالی ترکیبات شیمیایی نمونه در عصاره‌گیری با امواج فراصوت وجود ندارد.

به گفته وی، این طرح از سوی دکتر محمد ابونجمی، دانشیار گروه فنی کشاوری پردیس ابوریحان اجرایی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.