×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایجاد کلکسیونی از “زبرا فیش”ها برای بررسی اثرات عصاره گیاهان دارویی بر روی بیماری‌ها

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، پریسا فولادی محقق طرح با بیان اینکه برای تست داروهای گیاهی به مدل زنده (Invivo) نیاز داریم، گفت: از این رو به دنبال مدلی بودیم که از نظر مکانیزم اثر دارویی، بیشترین شباهت را با بدن انسان داشته باشد. طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، در مراحل ابتدایی چنین پژوهش‌هایی بر روی “زبرا فیش” استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس زمانی که زبرا فیش به صورت سلول تخم است، از طریق دست‌ورزی‌های ژنتیکی مدل بیماری از آنها تهیه می‌کنیم.

فولادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کلکسیونی از مدل‌های بیماری‌ها در “زبرا فیش”ها ایجاد کردیم، خاطر نشان کرد: در این مجموعه، ماهی‌هایی مبتلا به بیماری‌هایی چون MS، پارکینسون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان وجود دارد.

این محقق یادآور شد: ما از این مدل‌ها، جنین‌هایی دریافت کردیم و زمانی که لارو این مدل‌ها رشد کردند، داخل آبی که زندگی می‌کنند، عصاره‌های گیاهی مد نظر را به تدریج تست می‌کنیم. این عصاره‌ها از طریق جذب پوستی اثرات خود را در لارو ماهیان نشان می‌دهد.

این محقق ادامه داد: زمانی که عصاره گیاهی از طریق جذب پوستی، وارد لارو ماهیان شد، در زیر میکروسکوپ از طریق نور فلورسانس یا اشعه UV مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اثرات عصاره‌های گیاهی را بررسی کنیم.

به گفته وی به عنوان مثال در بیماری دیابت، سلول‌های بتا که انسولین می‌سازند، از بین می‌روند و ما با اضافه کردن برخی از عصاره‌های گیاهی به آن بررسی می‌کنیم که آیا این عصاره توانسته انسولین را ترشح کند و سلول‌های بتا تولید شود یا خیر.

فولادی یادآور شد: برای درمان دیابت نوع ۱ در مرحله تست دارویی ۱۲۰ عصاره گیاهی انتخاب شد که تک به تک بر روی لاروها آزمایش شد و نتایج نشان داد که یکی از این گیاهان در درمان این بیماری مؤثر بوده است.

به گفته وی، این مطالعات همچنین در زمینه بیماری MS نیز اجرایی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.