×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گرم شدن هوا ،رویش زودهنگام کرفس کوهی و بازار داغ آن!

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از مهر،‌  استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوهستانی و مرتفع کشور است که رویشگاه بسیاری از گیاهان دارویی و ارزشمند بوده و حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار گونه گیاهی که ۱۰ تا ۱۵ درصد آن دارویی هستند را داراست.

استفاده از گیاهان دارویی از دیرباز در این استان متداول و دانش بومی استان در این زمینه غنی است. از طرف دیگر تنوع گیاهی بالا و سازگاری گونه های گیاهی، شرایط مناسبی را برای کشت و اهلی کردن گونه های گیاهی در این استان فراهم آورده است.

دره ها و کوهستان های استان چهارمحال و بختیاری سرشار از گیاهان دارویی است که بیشتر آنها از گذشته های دور کاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماری ها داشته اند و شناخت و طرز استفاده آنها از پیشینیان سینه به سینه نقل شده است.

گرم شدن هوا در استان چهارمحال و بختیاری و عدم بارش برف مناسب در ارتفاعات زمینه را برای رشد بسیاری از گیاهان درفصل زمستان در این استان فراهم کرده است به طوری که بسیاری از گیاهان دارویی کوهستان های این استان که در فصل بهار رشد می کردند و به بازار می آمدند هم اکنون در این فصل سال به بازار امده اند.

یکی از مهمترین گیاهان کوهستانی که به بازار این استان امده و یا کنارجاده ها به فروش می رسد کرفس کوهی یا کلوس است.رویش زودهنگام گیاهان دارویی و ورود آن به بازار موجب افزایش قیمت گیاهان دارویی از جمله کرفس کوهی شده و در حال حاضر هر کیلوی این گیاه با قیمت یکصد و پنجاه هزار تومان به فروش می رسد.

گرم بودن هوا موجب رویش زدهنگام گیاهان دارویی از جمله کرفس کوهی شده استیکی از فروشندگان گیاهان دارویی در شهرکرد در این باره در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بارش کم برف در زمستان امسال و گرم بودن هوا موجب رویش زودهنگام گیاهان دارویی از جمله کرفس کوهی شده است، بیان کرد: کرفس کوهی زودتر از سال های گذشته وارد بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت کرفس کوهی توسط محلی ها در نقاط مرتفع چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، بیان کرد: برداشت کرفس کوهی نقش مهمی در ایجاد اشتغال روستاهایی مناطق مرتفع چهارمحال و بختیاری دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قارچ کوهی نیز در ارتفاعات این استان رویش پیدا کرده است و محلی ها در حال چیدن قارچ هستند که به زودی وارد بازار می شود.وی اظهار داشت: رویش کرفس کوهی در گذشته همیشه در اوایل بهار انجام می شده است و نیمه اول فروردین به بازار می آمد.

شرایط آب و هوایی در چهارمحال و بختیاری تغییر کرده است و بارش ها در این استان نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته استکارشناس ارشد بخش کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: شرایط آب و هوایی در چهارمحال و بختیاری تغییر کرده است و بارش ها در این استان نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.

بهنام امینی عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تغییر الگوی بارش و شرایط آب و هوایی در این استان نسبت به گذشته هستیم.

این کارشناس بیان کرد: کاهش بارش برف در این استان سال به سال در حال تشدید شدن است و دمای هوا در زمستان های چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است.

امینی بیان کرد: افزایش دما در این استان سببب تغییر الگوی بارش از برف به باران شده است.

وی بیان کرد: گرم شدن هوا در زمستان چهارمحال و بختیاری سبب رویش برخی گیاهان از جمله کرفس کوهی شده است.

وی تاکید کرد تاکید کرد: عوامل بسیاری در تغییرات شرایط آب و هوایی تاثیر دارد که دخالت های انسانی در طبیعت و اجرای پروژه ای صنعتی و افزایش گازهای گلخانه های از مهمترین عوامل به شمار می روند.

امینی بیان کرد: کاهش بارش برف در چهارمحال و بختیاری زمینه ساز ایجاد خشکسالی و کاهش منابع آب زیر زمینی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.