×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیاء گیاهان دارویی رو به انقراض استان خوزستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایانا، مهری دیناروند در خصوص پراکنش گیاهان دارویی در استان خوزستان بیان کرد: استان خوزستان با وسعتی معادل ۴/۶ میلیون هکتار به دلیل دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی و قرار گرفتن در دو ناحیه ایرانی تورانی و خلیجی عمانی از پوشش گیاهی جالب توجهی با بیش از هزار گونه برخوردار است.  تعدادی از آنها از زمان‌های بسیار دور برای مصارف دارویی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در حال حاضر نیز همچنان  مصرف می‌شوند.

وی ادامه داد:  براساس مطالعه فلور استان خوزستان و منابع علمی مرتبط بیش از ۲۵۰ گونه گیاهی تحت عنوان گیاهان دارویی در سطح استان شناخته شده است. تیره‌های گیاهی مینا ، نعناییان و چتریان بیشترین تعداد گیاه دارویی را در خوزستان دارند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان افزود: با توجه به تنوع ژنتیکی و سرشت خاص گیاهان دارویی، پراکنش این گونه‌ها در نقاط مختلف استپ گرم، نیمه استپی، جنگل‌های خشک و کوهسری است. برخی گونه‌ها مانند گاوزبان و انواع بابونه پراکندگی وسیعی دارند. همچنین برخی همچون خردل خودرو علف هرز بوده و همه‌جا زی هستند.

نیاز به اجرای طرح‌های مراقبتی برای گونه‌های انحصاری استان

دیناروند ادامه داد: گونه‌هایی نیز وجود دارد که انحصاری استان خوزستان بوده و البته رویشگاه محدودی دارند مانند گاوزبان خوزستانی و مرزه خوزستان که متاسفانه طی سال‌های اخیر تنش‌های محیطی، بهره‌برداری‌های بی‌رویه و غیر اصولی این ذخایر توارثی مثمر باعث صدمات جبران‌ ناپذیری در برخی گونه‌ها شده است و نیاز به اجرای طرح‌های مراقبتی حفاظتی در منطقه است.

وی اضافه کرد: گونه کرفس کوهی  قبلا در بخش‌های وسیعی از مراتع ییلاقی و کوهستانی بخش جنوبی زاگرس در استان خوزستان وجود داشته، در حالی‌که امروزه این گونه بسیار آسیب‌پذیر بوده و خطر انقراض در این منطقه وجود دارد. با این  شرایط، لازم است برای اصلاح و احیاء این مناطق و حفظ، نگهداری و جلوگیری از انقراض گونه‌های مورد نظر با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب نسبت به کشت و توسعه آنها اقدام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.