×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص درمانی درخت چریش Azadirachta indica

Azadirachta_indica_چریش

  چریش Azadirachta indica

اسم علمی: Azadirachta indica

اسم انگلیسی: Neem

چریش یک درخت بزرگ و همیشه سبز است که در داروسازی کاربرد فراوانی داشته و به عنوان حشره کش نیز استفاده می شود. دانه، روغن دانه، برگ و پوست چریش خواص درمانی دارند و در شرایط گوناگونی مثل گال، پسوریازیس، مالاریا، دیابت و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای درمانی

قسمت های مورد استفاده: پوست، برگ، دانه، شاخه های جوان

اثرات مهم: ضدباکتری، ضد قارچ، ضد التهاب، پاک کننده خون، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، کاهنده قند خون، ضدخارش

بیماری های پوستی: رایج ترین استفاده از چریش در کشورهای غربی، به صورت روغنی است که می تواند درد و جوشهای دردناک و همراه با خارش را درمان کند. این گیاه را می توان برای التهابات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس و همچنین برای درمان شپش سر، گال و مشکلات قارچی مانند کچلی موضعی به کار بست. روغن آن نیز به عنوان یک ضماد برای بیرون کشیدن سموم از محل جوشهای پوستی کاربرد دارد.

 

سایر کاربردها: استفاده از چریش به صورت داخلی در موارد عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی، واکنش های آلرژیک مثل آسم، دیابت، مشکلات گوارشی مانند زخم معده و اختلالات کبدی مرسوم است. این داروی قوی و مؤثر معمولا بی خطر به نظر می رسد ولی بهتر است که برای مصرف داخلی آن بعد از مشورت با یک پزشک گیاهی اقدام نمایید. چریش اثر ضدبارداری و پیشگیری از آن را دارد و زنانی که قصد باردار شدن را دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.