×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قاچاق ذخایر طب سنتی به کشورهای عربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، هر کس به استان کرمان سری زده و در خانه یک کرمانی میهمان شده باشد طعم گیاهان دارویی کرمان را چشیده است در واقع استفاده از گیاهان دارویی در ساعات مختلف روز و در زمان بروز مشکلات جسمانی و حتی روحی در کرمان و در بین مردم این استان یک هنر است.

هر دختری که به خانه بخت می رود هر چیز که همراه نداشته باشد باید کیسه ای از گیاهان دارویی مختلف که در لهجه محلی به آن “مفشو” می گویند به همراه دارد.

کافیست کمی جوشیدنی را در کرمان صرف کنید تا متوجه شوید که گیاهان دارویی از مهمترین فاکتورهای زندگی مردم استان کرمان به خصوص شهر کرمان است.

در این میان نقش عطاریها ها نیز در کرمان بسیار مهم است و در هر کوچه و پس کوچه کرمان می توان عطارها را دید و در واقع می توان گفت که در پیش زمینه ذهن کرمانیهای درمان سنتی در مقابل درمانهای پیشرفته کنونی در اولویت قرار دارد.

کرمان گنجینه ای از داروها و طب گیاهی

اما از سوی دیگر گفته می شود که کرمان بهشتی برای گیاهان دارویی است در واقع صدها نوع گیاه دارویی به صورت خاص در دشتها و کوههای کرمان می روید.

استان کرمان اقلیمهای مختلفی دارد و از سوی دیگر گرمسیر و سردسیر در ماههای مختلف در استان وجود دارد از پست ترین ارتفاع تا بلند ترین ارتفاع مسکونی ایران در کرمان وجود دارد و به همین دلیل کرمان مکانی است که توانسته کلکسیونی از گیاهان دارویی مختلف باشد و رفته رفته علم استفاده از گیاهان دارویی در استان کرمان بین مردم نهادینه شده است و طب سنتی با جدیت بیشتر از سایر استانها پیگیری می شود.

ذخایر گیاهان دارویی استان کرمان آنچنان غنی است که مورد طمع قرار گرفته و متاسفانه حتی مورد سوء استفاده نیز قرار دارد اغلب گیاهان دارویی کرمان به صورت غیر قانونی برداشت و در نهایت به استانهای دیگر و حتی خارج از کشور قاچاق می شود که گاها در هر محموله میلیونها تومان به جیب قاچاقچیان سرازیر می کند.

کشف یک محموله قاچاق گیاهان دارویی

هفته گذشته نیز یک محموله مهم گیاهان دارویی در کرمان کشف شد و این محموله چند تنی از گیاهان دارویی که راهی کشورهای عربی بود متوقف و چند قاچاقچی نیز دستگیر شدند و کارشناسی صورت گرفته نشان داد محوله میلیونها تومان ارزش مالی داشته که در خارج از کشور این ارزش چند برابر می شود.

در اینجا باید به این مسئله اشاره کرد که  عوامل متعددی ذخایر غنی گیاهان دارویی استان کرمان را تهدید می کند که خطر انقراض بسیاری از این گونه ها را با تهدید جدی مواجه کرده است که خشکسالی، چرای دامها، برداشت بی رویه و قاچاق از جمله این  عوامل هستند.

خبر خوش در این خصوص افتتاح آزمایشگاه کشت بافت گیاهان دارویی است که می تواند از انقراض این گیاهان جلوگیری کند.

راه اندازی آزمایشگاه کشت بافت گیاهان دارویی کرمان
 
مسئول این آزمایشگاه در گفتگو با مهر افزود: گیاهانی که در معرض انقراض هستند و یا کشت آنها به سختی انجام می شود با استفاده از این سیستم ، کشت و آماده انتقال به عرصه های طبیعی می شود.

یوسف امامی گفت: تاکنون بافتهای سلولی شش گیاه پنیرباد ، زیره ، بادرنجبویه و آویشن در این آزمایشگاه کشت و حدود ششصد نهال از هر یک تولید شده است.

وی گفت: گیاهان گویاترین مظاهر قدرت پروردگار از ارزشمند‌ترین فاکتورهای دارویی‌اند و استان کرمان به لحاظ توپوگرافی خاص و شرایط ویژه آب‌و‌هوایی در مناطق مختلف می‌تواند به‌عنوان مناسب‌‌ترین بستر برای توسعه و کشت گیاهان دارویی مختلف باشد.

نکته قابل توجه اینکه در فصل حاضر و پس از بارندگیهای مناسب سال قبل کوهشتانها و دشتهای کرمان مملو از گیاهان دارویی ارزشمند است که کار برداشت انها بیشتر به وسیله عشایر انجام می شود.

لزوم ایجاد بانک ژنتیکی گیاهان دارویی استان کرمان

رییس اداره‌ گیاهان دارویی اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمان در این خصوص گفت: ۱۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان کرمان، شناسایی شدند.

علی زنگی‌آبادی ادامه می‌دهد: استان کرمان با توجه به وسعت فراوان، گستردگی و تنوع اقلیمی، دارای رویشگاه‌های متنوع گیاهان دارویی است که متاسفانه برخی از این رویشگاه‌ها با توجه به اهمیت و ارزشی که دارند، به علت خشکسالی و سایر عوامل تخریبی با خطر انقراض روبه‌رو هستند.

رییس اداره‌ گیاهان دارویی اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمان می‌افزاید: در این راستا اداره‌ گیاهان دارویی این اداره‌ کل با هم‌کاری و مشاوره توسط کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان، ۱۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های مهم گیاهان دارویی استان را شناسایی و برای حفاظت از این رویشگاه‌ها، طرح‌هایی را تهیه کرده است.

زنگی‌آبادی با اشاره به نقش و اهمیت استفاده از گیاهان دارویی و ارزش اقتصادی این گیاهان، گفت: در این خصوص احیاء و حفاظت از این رویشگاه‌های طبیعی ضروریست، بنابراین باید در حفظ این رویشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌ تا این منابع ارزشمند حفظ شود.

رییس اداره‌ گیاهان دارویی اداره‌ی کل منابع طبیعی استان کرمان می‌گوید: بسیاری از کشورها به لحاظ سهم بسزایی که گیاهان دارویی در صنعت و اشتغال دارند به این بخش رو آورده‌اند به‌طوریکه حجم مبادلات جهانی گیاهان دارویی و معطر به بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسیده است به‌عنوان نمونه هند از سه نوع گیاه “پلانتاگو” سالانه بیش از دو میلیارد دلار درآمد ارزی دارد و صد میلیون نفر از جمعیت چین هم از این طریق امرار معاش می‌کنند.

عدم تناسب بین داشته ها و رتبه جهانی

وی ادامه می‌دهد: ۶۰ درصد داروهای مصرفی دنیا هم‌اکنون از طبیعت و گیاهان تامین می‌شود و آلمان با تولید ۹۰ درصد داروی مصرفی خود از طبیعت، رتبه نخست جهان را داراست؛ اما ایران به لحاظ مبادلات جهانی و تولید گیاهی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در پایین‌ترین ‌رده قرار دارد به‌طوریکه سهم ایران در مبادلات جهانی دارو حدود یک میلیون دلار در سال و از نظر تولید داروهای گیاهی هم یک درصد است.

زنگی‌آبادی می‌افزاید: هم‌اکنون استفاده داروهای گیاهی در کرمان به عنوان یک فرهنگ در لایه‌های جامعه حفظ شده است، با این وجود نگاه علمی به این عرصه، در کرمان نیز مربوط به سالیان اخیر است.

رییس اداره‌ گیاهان دارویی اداره‌ی کل منابع طبیعی استان کرمان می‌گوید: در تحقیقی که توسط جهاد کشاورزی کرمان انجام شده، هم‌اکنون ۲۸۵ گیاه دارویی منحصربه فرد و بالقوه در کرمان کشف شده است که از ۲۰۰ جنس و ۷۰ گونه مختلف، گردآوری شده‌اند و بیشترین پراکندگی این گیاهان در ارتفاعات کرمان به ثبت رسیده است، به طوری‌که اکثر این گیاهان در ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری سطح دریا رشد می‌کنند، گستره روش گیاهان دارویی در کرمان در ۱۰ هزار هکتار ثبت شده است و رویشگاه‌های گیاهان دارویی، کرمان را وسیع و غنی کرده است.

زنگی‌آبادی ادامه می‌دهد: همه این گیاهان در استان کرمان، به صورت خودرو و طبیعی رشد می‌کنند که می‌توان در صدر آنها به “زیره کرمان” اشاره کرد.

رییس اداره‌ گیاهان دارویی اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمان می‌افزاید: تاسیس دانشکده‌های تامین گیاهان دارویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمینه گیاهان مختلف دارویی و نگاه به بخش گیاهان دارویی به‌عنوان صنعت مادر در استان از راهکارهای توسعه علم گیاهان دارویی در کشور و استان است.
………………………………..

گزارش: اسما محمودی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.