×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشف ۲۳۵ تن برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی از منابع طبیعی کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایانا، مصطفی بیگدلی معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، درباره عدم وجود مجوز در برداشت گیاهان خوراکی و دارویی و نظارت بر آن بیان کرد: بر اساس قانون اصلاح ماده (۳) اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع گفته شده برای بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی باید طرح وجود داشته باشد. تبصره ۷ ماده ۳ همین قانون می‌گوید بهره‌برداری از محصولات فرعی در قالب طرح است و با اولویت دامداران پروانه‌دار یا بهره‌برداران جنگلی و مرتعی، براساس قیمتی است که سازمان منابع‌طبیعی اعلام می‌کند.

وی افزود: برای هر گونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید با اولویت بهره‌برداران طرح وجود داشته باشد. برداشت در سطح فردی و خانگی مشکلی ندارد اما برداشت در سطح انبوه نیاز به مجوز اداره کل منابع طبیعی دارد. مبدا این موارد از مراتع کشور است که برای برداشت باید مجوز ما را داشته باشند.

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه درباره نحوه مبارزه با قاچاق گیاهان به شکل قانونی بیان کرد: ماده ۲۵ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گامی مهم در جهت مبارزه با برداشت‌های غیرمجاز از مراتع است. با تصویب این قانون، هرگونه حمل و نقل و برداشت نیازمند مجوز از منابع طبیعی است. در غیر این صورت جرم محسوب می‌شود.

بیگدلی تاکید کرد: یگان حفاظت برای کنترل پدیده قاچاق و برداشت بی‌رویه گیاهان در زمان لازم وارد عمل می‌شود. در این بین، بخشی هم مربوط به معیشت مردم می‌شود که در برخی موارد شرایط کنترل و اعمال مجازات را سخت می‌کند. در استان‌های مرزی مثل کردستان و کرمانشاه این برداشت بی‌رویه رواج بیشتری دارد که نظارت بیشتر به این امور نیاز به نیروهای فعال بیشتر در این حوزه ها دارد.

وی درباره برداشت غیرقانونی گیاهان و مجازات مرتبط با آن، بیان کرد: در سال گذشته، ۲۳۵ تن برداشت غیر مجاز محصولات فرعی را داشتیم اما با آمدن ماده قانونی ۲۵ مکرر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علاوه بر پرداخت خسارت، حبس و جزای نقدی هم برای این جرم در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، اعمال این قانون در کاهش برداشت بی‌رویه اثرگذار خواهد بود.

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان تاکید کرد: در بعضی از مرزها قاچاق گیاهان دارویی را داریم که گمرک، نیروی انتظامی و هنگ مرزی باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند تا جلوی خروج بسیاری از محصولات قاچاق در این حوزه گرفته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.