×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید بیش از ۲۵ درصد از گیاهان دارویی کشور در آذربایجان شرقی

مسعود محمدیان، با اشاره به اینکه این استان ظرفیت بالا و مناسبی برای تولید گیاهان دارویی در سطح کشت انبوه و فرآوری آن دارد، اظهار کرد: تجاری سازی این محصولات با توسعه حمایت نهادهای مختلف مانند جهاد دانشگاهی در سال حماسه اقتصادی می تواند در افزایش ظرفیت های درآمدزایی با توجه به امکانات بالقوه موجود در تولید گیاهان دارویی در استان، نقش مهمی را ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان در سطح کشور محسوب می شود، ادامه داد: در کنار تلاش و عزم سازمانی در توسعه تعامل با نهادهای اجتماعی برای ممانعت از عرضه خام و فله ای گیاهان دارویی، گسترش و نهادینه شدن فرهنگ فرآوری و بسته بندی این محصولات خواهد توانست جایگاه این تولیدات ارزشمند را در بازارهای مصرف داخلی و منطقه ای از افزایش قابل توجهی برخوردار کند.
محمدیان با بیان اینکه هم اکنون هفت مرکز از ۷۲ شرکت فعال در عرصه گیاهان دارویی کشور، در آذربایجان شرقی به تولید محصولات و گیاهان دارویی، صنعتی و بهداشتی مشغول هستند، خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه صنعت گیاهان دارویی فضا و بستر مطلوبی برای پیشرفت در قالب طرح توسعه کشاورزی استان فراهم بوده و برنامه ریزی صحیح خواهد توانست بخش قابل توجهی از بازار جهانی را به تولیدات گیاهان دارویی اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی مهم ترین حلقه هایی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. زنجیره صنعتی در کشور است که نیاز به تحقیقات و ارتقای آموزش های ویژه در زمینه مکانیزه کردن این عملیات و انجام هرچه دقیق تر آنها را ضروری می سازد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اضافه کرد: استفاده های متنوع درمانی، غذایی و صنعتی از گیاهان دارویی و معطر، موجب تبدیل صنعت تولید و فرآوری این گیاهان به یکی از صنایع سودآور در سراسر دنیا گشته و این صنعت، مراحل انتخاب واهلی سازی گیاهان دارویی تا کشت و فرآوری را شامل و رشته های مختلف علمی را در درون خود جای می دهد.
وی با تاکید به این موضوع که ایجاد تحرک بیشتر در عرصه تحقیق و پژوهش، راه را برای برنامه ریزی درست در زمینه توسعه این صنعت نوپا برای ورود به عرصه های جهانی عرضه تولیدات گیاهان دارویی، در کنار تأمین نیاز کارخانه های تولیدات دارویی، غذایی، لوازم آرایشی و همچنین صنایع عطرسازی می تواند از نظر اقتصادی، ارزش افزوده در خور توجهی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد، افزود: با توسعه فعالیت ایستگاه تحقیقاتی تیکمه داش با وسعت ۳۰۰ هکتار، در کنار افزایش سطح همکاری با سایر مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و سازمان های اجرایی در استان، سازمان جهادکشاورزی درصدد تولید انبوه گیاهان دارویی، صنعتی و بهداشتی با توجه به ظرفیت های موجود این امر در استان است.
گیاهان دارویی، به آن دسته از رستنی ها اطلاق می شود که یک یا برخی از اندام های آنها، حاوی ماده مؤثر که کمتر از یک درصد از وزن خشک گیاه را تشکیل داده بوده و دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است.
کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده موثر آنها انجام می گیرد.
کشت در اراضی فاقد مواد خاص مورد نیاز گیاه، عدم مبارزه صحیح با آفات و بیماری های گیاهان دارویی کشت اهلی شده که موجب کاهش مواد مؤثر گیاه یا تغییر نسبت ترکیبات مفید گیاه می شوند.
عدم رعایت زمان مناسب برداشت، خشک کردن گیاه در شرایط نامناسب از نظر درجه حرارت، مدت زمان خشک کردن یا سرعت خشک کردن، عدم نگهداری صحیح و بسته بندی مناسب به دلیل فرّار بودن برخی ترکیبات، آلودگی گیاه برداشت شده، آلودگی به قارچ یا باکتری و همچنین تقلبات دارویی با عرضه عمد یا غیرعمد گیاهی به عنوان گیاه دیگر به صرف داشتن ظاهر مشابه، از مواردی است که کاهش اثر بخشی گیاه دارویی را فراهم می سازد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.