×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استان گلستان؛ رویشگاه گیاهان نادر دارویی که زیر پاها له می شوند!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، درحال حاضر از  هزار و ۷۰۰ گونه موجود در استان حدود ۴۰۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد که ظرفیت خوبی را برای استان ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات موجود ۱۵۶ گونه گیاه دارویی در جنگل، ۹۸  گونه در مرتع و ۴۶ گونه در حاشیه مزارع رشد می کنند و در شمال استان گلستان بیش از نیم میلیون هکتار اراضی مرتعی سرشار از گونه های مختلف گیاهی وجود دارد.
رئیس مرکز تحقیقات گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: زعفران، گل گاو زبان، سیرکوهی، آویشن، کاسنی، شیرین بیان، اسفرزه، زیره سبز و زرشک کوهی تنها نمونه هایی هستند که فقط در گلستان می رویند.
عباسعلی نوری نیا بیان کرد: کمیته راهبردی گیاهان دارویی حدود یک سال و نیم پیش شکل گرفت و ۱۵ دستگاه اجرایی، پژوهشی و علمی استان عضو آن هستد.
نوری نیا درباره فعالیت های این کمیته گفت: ایجاد کارگاه های کوچک اسانس گیری، تدوین اهداف و برنامه های اجرایی، هدایت جوانان جویای کار، نظارت فنی بر عملیات تولید و توسعه گیاهان دارویی و ایجاد بانک زنده گیاهان دارویی بخشی از اقدامات کمیته راهبردی است.
وی ادامه داد: استفاده از گیاهان دارویی در بخش پزشکی، واگذاری زمین مورد کشت گیاهان دارویی، تصویب تشکیل کارگاه کمیته راهبردی، تشکیل دانشکده داروسازی و طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی برخی از مصوبات کمیته راهبردی گیاهان دارویی است.
بر اساس آمارها در محور جنوبی استان ۴۵۰ هزار هکتار مناطق مرتعی داریم و ۴۷ گونه گیاهی در حاشیه مزارع می رویند.

 

برداشت ۱۶۰ تن گیاه دارویی در گلستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: مناطق جنگلی و اراضی شیب دار استان یکی از مناطق مناسب برای کشت گیاهان دارویی بوده و یکی  از ظرفت های خوب گلستان است.
سید نصیر سید محمدی افزود: درحال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان ۱۴۰ هکتار است که از آن ۱۶۰ تن محصول برداشت می شود.
سید محمدی تصریح کرد: با تبلیغات و معرفی این قابلیت ها امیدوارم رویکرد خوبی نسبت به چیزی که فراموش شده ایجاد و کسانی برای سرمایه گذاری در این راه قدم بگذارند و مجموعه استان نیز در گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی مرتبط با آن و تجارت این گیاهان و سامان دهی بازار فروش اقداماتی را انجام داده و شاهد گسترش آن باشیم.
گلستان خطه ای با تنوع بسیار زیاد بوده و کلکسیونی از تنوع گیاهی، جانوری، اقلیمی و اجتماعی است و در آن از ارتفاع منفی ۲۸ تا بیش از ۳۵۰۰ متر تنوع زیادی از فول و فلور با زندگی مردم عجین شده است. 
این استان از نظر پوشش گیاهی دارای غنای بسیار خوبی است و بیش از ۱۱۸ تیره گیاهی، ۶۷۸ جنس و ۱۷۰۴ گونه گیاهی در استان رشد دارند و ۴۰۹ گونه گیاهی دارویی متعلق به ۹۵ تیره در استان شناسایی شده و حدود ۱۰۸ گونه به صورت مشترک در اراضی مرتعی و جنگلی رشد می کنند.

 

نبود مدیریت خوب در زمینه اشتغالزایی گیاهان دارویی
رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور اظهار کرد: طبیعت امکانات بسیاری را در اختیار ما گذاشته ولی توسط ما به فراموشی سپرده شده است و امروز طبیعت بکر در حال نابودی بوده و آلودگی بسیار زیاد شده است.
محمدباقر رضایی گفت: بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور چشم اندازی در این زمینه نیز ترسیم شده و گیاهان دارویی جز اولویت ها و سرمایه مهم در راستای اشتغال در نظر گرفته شده اما متاسفانه فراموش کردیم که مدیریت خوبی در زمینه اشتغال داشته باشیم.
 
 
سهم صفر درصدی استفاده طبیعت در ارتقای سلامت
وی ادامه داد: در زمینه صادرات ایران به هیچ وجه در داخل آمار وجود ندارد اما ما در واردات اول هستیم و در استفاده از طبیعت کشور خود برای سلامت  خودمان صفر هستیم در حال حاضر پوشش و تنوع گیاهی در اختیار ماست اما صنعت صادرات وجود ندارد.
رضایی گفت: زمانی وجود زیاد شیرین بیان یک معظل کشاورزی ما بود و ما تنها سه کارخانه شیرین بیان در کشور داریم و امروز ما شیرین بیان مورد نیاز مواد اولیه کارخانه جات خود را وارد می کنیم. 

 

احیای گل محمدی به نتیجه نرسید
وی افزود: در زمینه کشت و احیای گل محمدی نیز از ۲۰ سال پیش طرحی تهیه شده بود اما هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است.
رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور تصریح کرد: تنوع زیادی در گونه های گیاهی کشور به ویژه در مناطق شمالی وجود دارد ولی چون به صورت غیر استاندارد خشک و فرآوری می شود برای صادرات مناسب نبوده و زمینه آن نیز فراهم نیست.
خاصیت کاهش دهندگی قند خون میوه نسترن کوهی ، تاثیر کنگر برگلبول های سفید ، اثر عصاره آویشن ، تاثیر تولید قارچ های دارویی و خوراکی بر درآمد روستاییان ، بیان ژن در گیاهان خانواده آسترآسه از جمله خواص گیاهان دارویی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.