×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس، لیلا کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور در گفت و گو با خبرنگار وب دا اظهار داشت: رنگ قرمز گوجه‌فرنگی به علت وجود رنگدانه‌ای گیاهی به‌نام لیکوپن است که از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی به حساب می‌آید و دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین ث، پتاسیم و فیبر غذایی است.

لیلا شورورزی افزود: افرادی که در هفته هفت واحد یا بیشتر گوجه‌فرنگی متوسط مصرف می‌کنند ۶۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های مری، معده، دهان و روده بزرگ قرار می‌گیرند.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی از آسیب مفاصل، ماهیچه‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی در سالمندان جلوگیری می‌کند.

شورورزی با اشاره به اینکه احتمال بروز سکته‌های قلبی در مردانی که ذخایر لیکوپن بیشتری دارند به نصف کاهش می‌یابد، گفت: گوجه‌فرنگی یکی از سبزی‌هایی است که مصرف آن به مردان توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: کاروتنوییدها و به‌ویژه لیکوپن اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان گوجه‌‌فرنگی هستند و در کنار ترکیبات فنولیک موجود خواص ضد سرطانی را به این ماده غذایی داده‌اند.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه مصرف‌ گوجه‌فرنگی برای تناسب اندام توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: یک گوجه رسیده متوسط ۱۲۳ گرم وزن دارد که دارای ۲۲ کیلوکالری، ۱/۱ گرم پروتئین، ۸/۴ گرم قند، ۳/۰ گرم چربی و ۵/۱ گرم فیبر است.

شورورزی یادآور شد: این ترکیبات نه تنها در گوجه بلکه در تمامی فرآورده‌های به دست آمده از این سبزی نیز موجود است به‌طور مثال ۱۵ میلی‌لیتر سس‌گوجه ۸۰ میلی‌گرم و کچاپ ۱۷۰ میلی‌گرم سدیم دارند که بیشتر از میزان سدیم مورد نیاز بدن در روز است، بنا بر این برخلاف گوجه‌فرنگی تازه، در خوردن فرآورده‌های آن باید حد اعتدال را رعایت کرد.

وی اضافه کرد: مصرف تنها دو هفته آب گوجه فرنگی به‌طور مرتب، مقاومت سلول‌ها را در برابر اکسیداسیون افزایش داده و مانع از بروز سرطان پروستات در افراد می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.