×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بسیاری از گیاهان دارویی بومی استان کرمانشاه در خطر انقراض هستند

مهندس ˈمراد شیخ ویسیˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عرصه منابع طبیعی استان کرمانشاه حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که از این مقدار، ۷۵ درصد آن به منابع طبیعی اختصاص دارد، یعنی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع، نزدیک به ۵۷۰ هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: از حدود ۳۶۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی که در کل کشور شناسایی شده، حدود ۱۴۰ گونه آن در رویشگاه های طبیعی استان کرمانشاه موجود است.

شیخ ویسی با اشاره به اینکه بسیاری از این گونه گیاهان به دلیل استفاده بی رویه در خطر انقراض قرار دارند، افزود: برای جلوگیری از این امر، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اقداماتی را در نظر گرفته است. وی از جمله این اقدامات را بومی کردن گونه های گیاهی و تشویق مردم به کاشت آن ها عنوان کرد.

شیخ ویسی افزود: بعنوان مثال یکی از گیاهان خوراکی و دارویی که در خطر انقراض قرار دارد گیاه موسیر می باشد. وی اظهار کرد: گیاه موسیر دارای ارزش غذایی فراوان است که جنبه صادراتی دارد و رویش گاه این گیاه در مناطق ییلاقی استان مانند صحنه، سنقر، کنگاور و اورامانت قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اظهار داشت: برای جلوگیری از انقراض این گیاه، از چند سال گذشته پیاز موسیر، بطور رایگان در اختیار مردم استان قرار گرفته تا در اراضی پایین دست و کم بازده، کشت کنند که از استقبال خوبی برخوردار بوده است.

وی در پایان گفت: کشت گیاه موسیر یکی از زراعت های پردرآمد است که امیدواریم با حمایت دولت و کمک مردم و مسوولان بتوانیم با توسعه کشت آن بویژه در مناطق زراعی کم بازده، آن را جایگزین کشت دیم نماییم و از تخریب بیشتر منابع طبیعی جلوگیری کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.