×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه گیاهان دارویی قم نیازمند همت مضاعف

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، با توجه به آب وهوای گرم و خشک این منطقه ، هزار و ۲۰۰ گونه گیاه مرتعی دراستان قم وجود دارد که براساس آخرین گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان ،ارزش دارویی ۲۴۰ گونه آن شناسایی قرارگرفته است .

این آمار نشان دهنده ظرفیت بالقوه استان قم در تولید گیاهان دارویی است . 

دانش پزشکی با همه پیشرفتهایی که داشته همواره نیازمند گیاه درمانی بوده است و از گیاهان دارویی به عنوان درمان ومکمل وپیشگیری استفاده می کند. 

یکی از مراکزی که از سال ۱۳۷۵در قم در زمینه گیاهان دارویی تحقیق وپژوهش می کند مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان است.

رئیس هیئت علمی این مرکز می گوید ، با همکاری بخش خصوصی در قم تاکنون هشت داروی گیاهی که در زمینه کنترل بیماریهای دام وطیور استفاده می شود ، به تولید انبوه رسیده است .

پورمیدانی یکی از محوری ترین کارهای دردست انجام مرکز تحقیقات کشاورزی را در زمینه کشت گیاهان دارویی تغییر الگوی کشت عنوان کرد و افزود : مقدمات طرح آماده شده وفقط منتظر تامین اعتبار است. 

او می گوید ، کشت گیاهان دارویی در مناطقی مثل قم که شرایط استرسی دارد می تواند بسیارمناسبتر از کشت گیاهان زراعی باشد ، ضمن اینکه از نظراقتصادی مقرون به صرفه و دارای ارزش افزوده بیشتراست.

پورمیدانی اضافه می کند : طرح دیگرشناسایی سازگاری گونه های مختلف دارویی درمناطق مختلف استان است که تفاهم نامه ای بادهکده وسف متعلق به دفترتبلیغات اسلامی منعقد شده که درقالب آن مجموعه ای ازگیاهان دارویی بیش از پنجاه گیا دارویی دراین منطقه کشت کردیم که ازجهت سازگاری وعملکرد مورد ارزیابی قرارمی دهیم.

به گفته رئیس هیت علمی مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان قم، گیاهان دارویی ازنظرفنی وعلمی غریب هستند ونبود شناخت برای سرمایه گذاران و کشاورزان وبالاخره نبود بازار با ثبات وقابل اطمینان و تعامل مستمر میان تولید کنندگان ومصرف کنندگان از مشکلات این بخش است.

قم یکی از پنج استان کشور است که درسال ۱۳۹۰ ستاد گیاهان دارویی درآن تشکیل شد .

دبیر ستاد گیاهان دارویی قم با بیان اینکه این ستاد با تشکیل دو کمیته کشت وفرآوری و طب سنتی آغاز بکار کرده است ، گفت: درکمیته کشت وفرآوری ،جلسات متعددی را با تولید کنندگان ،دستگاه های اجرایی ، مصرف کنندگان و فرآوری کنندگان گیاهان دارویی درخصوص استفاده ازظرفیت های استان ونحوه تغییرالگوی کشت به سمت گیاهان دارویی ومعرفی گونه های مناسب درسطح استان انجام شده است.

باقری گفت: درحال همکاری بادانشگاه علوم پزشکی درخصوص راه اندازی رشته طب سنتی در قمهستیم .

مسئول یکی از شرکت های دانش بنیان گیاهان دارویی که تحت نظارت مرکز رشد دانشگاه قم فعالیت می کند ، ظرفیت های تولید وفراوری گیاها ن دارویی قم را ناشناخته عنوان کرد و گفت یکی از عمده مشکلات در بخش داروهای گیاهی فرآوری این گیاهان است که در این زمینه در استان قم چندان رشد قابل توجهی نیافته است . 

وی معتقد است به علت توجه دیرهنگام استان قم به شناسایی واستفاده از ظرفیتهای کشت وپرورش گیاهان دارویی ، بخش فراوری آن که می تواند درایجاد اشتغال واقتصاد نقش موثری ایفا کند ، مغفول مانده است .

معاون برنامه ریزی استاندار قم نیز می گوید : برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان قم باید سیاست‌های تشویقی بر اساس یک طرح مدون و بلند مدت در عرصه‌های گوناگون ارائه شود تا فرآیند تغییر الگوی کشت در استان تسریع یابد.

سیدرضا دهناد با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی در استان قم با توجه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها از اولویت‌های بخش کشاورزی در سال جاری است تصریح می کند : با توجه به محدودیت‌های آبی و خاکی و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی کشت و فرآوری گیاهان دارویی باید هرچه بیشتر به سمت توسعه و گسترش کشت گیاهان دارویی در استان قم گام برداریم.

اوبا بیان اینکه در مطالعات آمایش باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر استان در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی مشخص شود می افزاید: کشت گیاهان دارویی باید درقم افزایش یابد تا توانمندیهای این استان در کشت وپرورش گیاهان دارویی موردشناسایی قرار گیرد.

به نظر می رسد ، با توجه به ظرفیت های شناخته شده در استان قم در زمینه گیاهان دارویی دربخش مدیریت منابع استانی حرکت ها به سمت تولید وفراوری گیاهان دارویی بسیار کند صورت گرفته است بطوریکه می توان گفت در زمینه فرآوری گیاهان دارویی ، قم در ابتدای راه است .

امید می رود ، مسوولان در زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب و جلب مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید و فراوری گیاهان دارویی گامهای موثرتری بردارند .

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.