×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مراتع استان تهران بستری برای تولید گیاهان دارویی و صنعتی است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا ˈ غلامرضا اباذری ˈ افزود: با توجه به این که مراتع غنی استان بیشتر در حوزه شهرستان های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه است، در گام اول مصمم هستیم برنامه ریزی را برای توسعه و کشت گیاهان دارویی و صنعتی در مراتع این شهرستان ها آغاز کنیم.

اباذری با بیان اینکه عرصه های منابع طبیعی دارای ظرفیت های زیادی است، گفت: جلسه هم اندیشی و همفکری با تعدادی از مجریان وبهره برداران طرح های مرتعداری نیز با هدف شناسایی بیشتر ظرفیت های موجود در مراتع و همچنین آشنایی با مسائل و مشکلات پیش روی کشت و توسعه این گیاهان برگزار شد.

وی درباره اثرات مثبت اجرای طرح تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی وصنعتی اظهار کرد: مراتع استان علاوه بر تولید علوفه از ظرفیت های قابل توجه دیگری برخوردار است که از جمله می توان به تولید وبهره برداری این گیاهان اشاره کرد.

به گفته اباذری در صورت توجه و برنامه ریزی و همچنین با بهره برداری اصولی از این ثروت خدادادی، ضمن کمک به تقویت معیشت بهره برداران عرفی مراتع و کاهش اتکای آنان به مرتع برای تولید صرف علوفه، احیای مراتع را نیز به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروزه گیاهان دارویی و صنعتی در صنایع خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد؛ از این رو در تلاش هستیم با همکاری و مشارکت جامعه مجریان و بهره برداران طرح تولید و بهره برداری از این گیاهان را به مرحله اجرا درآوریم که در آن صورت گام مثبتی برای افزایش تولید ملی و اشتغال برداشته خواهد شد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر اینکه این گیاهان به لحاظ تولید ارگانیک و طبیعی از ارزش بالایی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: اجرای طرح توسعه کشاورزی فرصتی است تا در قالب طرح هایی از اجزای مختلف گونه های مرتعی مانند گل، برگ و میوه آنان برای تولید محصولات دارویی و صنعتی استفاده شود.

اباذری گفت: هر گونه اقدامی که با شرایط اکولوژیکی منابع طبیعی مغایرتی نداشته باشد و باعث برقراری تعادل دام و مرتع، افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال در جامعه شود، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

استان تهران با توجه به تنوع شرایط محیطی، نزدیک به چهارهزار گونه گیاهی در آن رویش دارد که بیش از ۴۵ گونه آن دارای ارزش شناخته شده، دارویی و صنعتی است که در عرصه های مرتعی استان وجود دارد.

از گونه های مهم قابل رویش در استان تهران می توان به باریجه، آویشن، بابونه، بومادران، گلپر، کنگر، تنگرس، کاکوتی، زرشک و گون اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.