×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعالیت بدون مجوز ۱۵۰۰ واحد عطاری در تهران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار مهر، رئیس اتحادیه عطاران استان تهران از فعالیت ۵ هزار عطاری در تهران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت، صنف عطاران را متهم به کار طبابت می‌کند در حالی که درمان، هیچ ارتباطی به صنف عطاری ندارد. مرتضی جعفری در نشست خبری اظهار داشت: ۵۰۰۰ واحد عطاری در تهران فعالیت می‌کنند که ۱۵۰۰ واحد آنها مجوز ندارند و عمدتاً به کارهای حاشیه‌ای نظیر فروش انواع قرص‌های معروف به متادون، قرص برنج، بی ۲ و یا محصولات چاقی و لاغری می‌پردازند.
رئیس اتحادیه عطاران استان تهران افزود: عدم نظارت بر این واحدهای بدون مجوز باعث شده که وجهه واحدهای مجوزدار که به کار قانونی و حرفه‌ای خود می‌پردازند نیز خدشه دار شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت، صنوف عطاران را متهم می‌کند که آنها به کار طبابت می‌پردازند در حالی که این گونه نیست و درمان، هیچ ارتباطی به صنف عطاری ندارد. در حقیقت آنها داروخانه‌های مدرن قدیمی هستند که طول قدمت آنها به زمان صفویه برمی‌گردد و نخستین اتحادیه عطاری هم در سال ۱۳۲۲ در کشور تأسیس شده است.
جعفری از مسئولان خواست که با توجه به مشکلاتی که این صنف دارند و بر اساس ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم که بخش کشاورزی و باغبانی را از پرداخت مالیات معاف کرده است، این صنف را هم معاف کند یا تخفیف بدهد.
رئیس اتحادیه عطاران استان تهران همچنین درخواست دیگری هم از میراث فرهنگی داشت مبنی بر اینکه اجازه ندهد ترکیه صنف عطاری را در یونسکو به نام خودش ثبت کند چون این صنف متعلق به ایران است.
وی مشکل فروش گیاهان دارویی در فضای مجازی را مشکل عمده این صنف عنوان کرد که هیچ نظارتی بر آنها نیست و لذا اتاق اصناف باید این بخش را ساماندهی کند که بدون نظارت محصولی در فضای مجازی به فروش نرود.
جعفری همچنین به صادر نشدن گیاهان دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد اما متولی زیادی برای این بخش پیدا شده است که هر کدام به دنبال انحصاری کردن فروش این محصولات به نام خودشان هستند در حالی که طبق قانون، فروش محصولات گیاهان دارویی متعلق به اتحادیه عطاران است.
وی با بیان اینکه ۱۳ اقلیم از ۱۷ اقلیم جهان در ایران وجود دارد و انواع گیاهان دارویی با تنوع زیاد در این کشور به عمل می‌آید، از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد که نتوانسته ارزش افزوده‌ای برای این سرمایه ملی ایجاد کند.
رئیس اتحادیه عطاران در پایان گفت: این اتحادیه به دنبال راه اندازی دانشگاه علمی -کاربردی برای ارتقای سطح علمی فعالان این حرفه و خانواده‌هایشان است تا علاوه بر رشد علمی در این زمینه فرهنگ سازی لازم نیز انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.