×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاهان دارویی در ۶۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مصطفی مهدی‌نژاد در بیست و یکمین جلسه کارگروه توسعه کشاورزی که در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد و افزایش اشتغال پایدار در استان، جذب بودجه‌های کشوری به منظور ارتقای استان، حفظ اکوسیستم و جلوگیری از انقراض گونه‌های راهبردی، افزایش تنوع محصولات کشاورزی در استان و افزایش درآمد اقتصادی قشر محروم استان خصوصاً در روستاهای اراضی بالادست از جمله اهداف ستاد گیاهان دارویی در مازندران محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: هدایت و رهبری پژوهش‌ها در راستای اخذ مرجعیت علم (قطب) گیاهان دارویی در کشور و منطقه، ایجاد همکاری بین اعضای ستاد در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی، بررسی و تدوین قوانین و آئین‌نامه‌های مرتبط با حوزه گیاهان دارویی بر اساس سند ملی توسعه فناوری راهبردی گیاهان دارویی وطب ایرانی، سازماندهی شبکه تحقیقات گیاهان دارویی در استان و تدوین نظام جامع مدیریت تولید گیاهان دارویی، فرآوری و فرمولاسیون فرآورده‌های آنها در استان از وظایف ستاد گیاهان دارویی در استان است.

مهدی‌نژاد افزود: تقویت واحدهای فناور و دانش بنیان فعال در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها، برنامه‌ریزی جهت نیل به خودکفایی صنایع مرتبط با گیاهان دارویی استان و برگزاری گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه گیاهان دارویی و تعامل با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط در زمینه گیاهان دارویی از دیگر وظایف ستاد گیاهان دارویی در مازندران محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه عملیاتی ستاد گیاهان دارویی در بخش‌های تحقیقات و آموزش، کاشت، داشت و برداشت، صنایع تبدیلی و فرآوری و بازاریابی و فروش تقسیم می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی مازندران با بیان اینکه حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال‌های اخیر رسیده است، گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ درصد مردم جهان برای درمان انواع بیماری‌ها از گیاهان دارویی و یا روش‌های طب مکمل و سنتی استفاده می‌کنند.

مهدی‌نژاد یادآور شد: بانک جهانی اعلام کرده در سال ۲۰۵۰ حجم تبادلات مرتبط با گیاهان دارویی به بیش از ۵ تریلیون دلار می‌رسد.

وی اظهارکرد: حدود ۶۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در استان‌های مختلف، به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

رییس جهاددانشگاهی مازندران با اشاره به شرکت در اولین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، گفت: ۱۶۱ شرکت خصوصی فعال در زمینه تولید، فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی و ۸۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی از کل کشور فعال هستند.

مهدی‌نژاد در خصوص بحث آموزش گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی ۱۵۰ ساعته و ۵۰۰ ساعته به منظور آموزش افراد مبتدی و پزشکان با همکاری مراکز تحقیقاتی کشورهای هند و چین، آموزش کشاورزان جهت انجام طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در استان و آموزش عملی و کارآموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مرتبط از جمله دوره‌های آموزشی بوده است.

وی تصریح کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی مختلف استان با هدف اشتغال‌زایی و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان با مشارکت کشاورزان پیشرو انجام می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به کشت توأم گیاه دارویی به‌لیمو به همراه مرکبات برای اولین بار در استان افزود: با مدیریت صحیح آفات و سموم کشاورزی کشت مختلط گیاهان دارویی ومرکبات منجر به افزایش سطح درامد وتولید محصول سالم شده است.

مهدی‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات توسعه کشت گیاهان دارویی در مازندران نبود مرکزی جهت تولید بذر و نشاء استاندارد و با کیفیت مطلوب در سطح استان بوده است که به منظور رفع این مسئله مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اقدام به تجهیز گلخانه و تولید و توزیع بذر و نشاء در استان کرده است.

وی با بیان اینکه تولید عمده گیاهان دارویی در استان بدون امکان خشک کردن و نگهداشتن آن امکان‌پذیر نیست، گفت: کاهش شدید کیفیت محصولات پس از برداشت به دلیل رطوبت بالای منطقه، فاصله مکانی فروش و بازار رسانی به دلیل وجود کارخانجات فرآوری در خارج از استان، مصرف عمده گیاهان دارویی به صورت خشک توسط عموم مردم و نگهداری و انبارداری راحت تر آن از جمله مشکلات نبود دستگاه خشک کن به شمار می‌رود که در این راستا دستگاه خشک کن با ظرفیت روزانه حدود یک تن در مجتمع تحقیقاتی چپکرود جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.